ANNONSE

Nordmenn handler mest fra Temu – etterfulgt av Zalando og Ebay: "Har absolutt alt"

Postnords rapport viser at nordmenns prefererte nettsted er Temu.
Linn Adine Andersen

Nordmenn elsker Temu. Det kommer frem i Postnords ferske netthandelsrapport, E-commerce in the Nordic.

Tett etterfulgt av Zalando og Ebay er altså Temu nordmenns prefererte nettsted – og langt flere nordmenn handler nettopp her enn våre naboer i Sverige, Danmark og Finland.

Suksessen bak Temu sitt inntog i Norge, og ellers i Europa skyldes at markedsplassen inneholder absolutt alt du eventuelt er på jakt etter. I tillegg til dette er det også svært billig, hvor de per nå er billigst i klassen på en rekke produkter og varer, sier netthandelsekspert i Postnord, Victoria Rummelhoff Ilich, i en pressemelding.

Ilich trekker frem de lave prisene hos den kinesiske netthandelsplattformen som største årsak til hvorfor nordmenn kjøper produkter herfra.

Alt fra klær og elektronikk koster gjerne en brøkdel av prisen i Norge, og handler man produkter som koster under 3000 kroner slipper man unna ekstra kostnader. Temu er nemlig VOEC-registrert i Norge og merverdiavgiften trekkes fra i kassa. 

Er det i det hele tatt noe som koster over 3000 kroner hos Temu, lurer undertegnede på, og tar en sjekk. Ja – det er faktisk varer hos Temu til rett over 3000 kroner – men det er langt fra mange.

Svært fornøyd – eller svært misfornøyd

Senest i midten av mai klagde den europeiske forbrukerorganisasjonen (BEUC) inn Temu for brudd på forordning om digitale tjenester (DSA).

LES OGSÅ: Europeiske forbrukerorganisasjoner vil temme Temu: "Ulovlig"

Og mang en gang har Forbrukertilsynet i Norge advart norske forbrukere mot å handle fra Temu. Så langt virker ikke dette å ha bitt seg fast hos mange.

Om vi tar utgangspunkt i Temus tilbakemeldinger på TrustPilot har de nesten 16 500 anmeldelser. Man er enten veldig fornøyd eller veldig misfornøyd med Temu.

Ser man på forbrukernes tilbakemeldinger er det svært mange gode tilbakemeldinger hvor man har gitt en score på 5 av 5 mulige, etterfulgt av misfornøyde kunder som har gitt netthandelsgiganten en score på 1 av 5, sier Ilich.

Vinner terreng

Postnords rapport viser at nordmenn som handler på nett har økt 15 prosent fra 2018, hvilket betyr at 81 prosent av det norske folk har handlet på nett den siste måneden.

Ilich mener at en av hovedgrunnene til at Temu har fått et såpass godt fotfeste her i Norge, er grunnet Amazons fraværenhet.

En av hovedårsakene til at Temu har etablert seg så godt i Norge sett opp mot våre naboer i Norden er Amazon sin tilstedeværelse i henholdsvis Sverige, Danmark og Finland. Amazon har en langt mer sentral posisjon i disse landene, og tilbyr mye av de samme produktene som Temu. Konklusjonen er at det trolig har vært lettere for Temu å ta markedsandeler i Norge sammenlignet med de øvrige nordiske landene, sier Victoria.

Del artikkel: