Mer enn 6 av 10 nordmenn under 46 år oppgir at de har handlet mindre, kjøpt mer brukt, bærekraftige merker eller gjenbrukt klærne sine i løpet av pandemien. Det store flertallet av disse ønsker å fortsette med dette også etter pandemien er over.
Norge skal være blant landene hvor flest oppgir at de redesigner eller bruker tøyet sitt om igjen mer enn før pandemien.
I løpet av pandemien har mange renset i garderobeskapet sitt, og funnet gamle plagg som har blitt nye favoritter. De mange garderobeutfordringene som har gått viralt på nett har nok påvirket mye. Det samme har «challenges» som å kjøpe ett plagg i måneden og lignende, sier Klarnas globale Fashion Director, Emilia de Poret, i en pressemelding.
Det er i en stor internasjonal moteundersøkelse betaling- og shoppingløsningen Klarna har fått utført i 15 land, deriblant Norge, dette kommer frem. Mer enn 15 000 personer i aldersgruppen 18-45 år har sagt hva de mener.
Av de 15 landene er det bare spanjoler, belgiere og italienere som i større grad enn nordmenn har redesignet eller brukt klær de allerede har fremfor å kjøpe nytt enn før pandemien. Hele 16 prosent av nordmenn oppgir de har gjort dette. Mer enn 27 prosent har handlet mindre mote under pandemien, mens 12 prosent har valgt et mer bærekraftig merke. Syv prosent av de spurte har også startet å kjøpe mer brukte klær.
Forklaringen på at flere har handlet mindre og mer bærekraftig under pandemien kan selvsagt være at vi ikke har vært like mye ute blant andre mennesker. Samtidig tyder mye på at interessen for mindre nye klær og mer brukt og bærekraftig mote kanskje har fått flere til å tenke over om de virkelig trenger alt det de kjøper. Det er i så fall bra for miljøet, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Av alle nordmennene som oppgir de har handlet mote på en måte som er mer bærekraftig i løpet av pandemien, oppgir hele 85 prosent av disse at de vil fortsette denne vanen når pandemien er over.