Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Nordmenn inspireres på sosiale medier - men handler helst på nett

Thomas Elvestad, markedsdirektør i Klarna Norge.
Foto: Klarna Norge
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

"Må synliggjøre produktene i sosiale medier"

ANNONSE

Black Week og julehandelen nærmer seg med stormskritt, og mye ligger til rette for at salgsrekorder vil slås, også i år. Inn mot høytiden vil sosiale medier gjøre seg gjeldende i å inspirere forbrukerne - men de fleste nordmenn handler helst direkte fra nettbutikkene fremfor plattformene.

Dette kommer frem i Klarnas julehandelsrapport, som viser at halvparten av nordmenn har kjøpt produkter de har sett på sosiale medier.

De sosiale mediene er helt åpenbart et sted hvor spesielt de under 35 år henter inspirasjon når julegaver og annet skal netthandles i løpet av Black Week og i julehandelsukene i desember. Selve handlingen gjennomfører imidlertid bare 20 prosent av nordmenn direkte fra disse plattformene. Det betyr at nettbutikker som vil lykkes, må synliggjøre produktene sine i sosiale medier, og deretter legge til rette for kjøp direkte i nettbutikken, sier Thomas Elvestad, markedsdirektør i Klarna Norge.

Facebook er definitivt størst som inspirasjonsplattform blant de norske forbrukerne. Deretter følger Instagram og YouTube, men spesielt TikTok viser seg viktig for de mellom 18-35 år. Hver tredje spurte i denne aldersgruppen er blitt inspirert til kjøp via den raskt voksende appen.

LES OGSÅ: Netthandelen bidrar til riktig sterkt resultat for Posten

Julehandelsrapporten viser dessuten at 46 prosent av alle nordmenn planlegger å handle på Black Friday. Av disse oppgir hele 64 prosent at de vil foreta det meste av handelen på nett. Dette er like mange som i fjor.

Under Black Friday-uken i fjor var det til dels svært strenge koronatiltak i Norge. Helsemyndighetene anbefalte blant annet netthandel til jul som et smittebegrensende tiltak. Når like mange i år, hvor tilstandene igjen nærmer seg det normale, oppgir at de allikevel vil handle mest på nett, er det et tydelig tegn på at enda flere setter pris på netthandelen, sier Elvestad.

Selv om ulike sosiale medier fyller rollen som inspirasjonsplattform for mange nordmenn, påpeker markedsdirektøren at den fysiske butikken alltid vil være den viktigste kanalen for nå frem til forbrukerne inn mot høytiden.

Vi ser at pandemien har ført til at stadig nye grupper har tatt i bruk netthandel, og at dette har fortsatt å øke også etter at vi har vendt tilbake til en mer normal hverdag. Det betyr at mye ligger til rette for et godt Black Week-salg i år også. Samtidig er samspillet mellom fysisk butikk og nettbutikk viktigere enn noensinne. Den viktigste inspirasjonskanalen når nordmenn skal kjøpe eller ønske seg julegaver er fremdeles den fysiske butikken. Det er viktig å huske på, sier Elvestad.

Del artikkel: