Hva finner man på et helt år der man ikke kan være med familie og venner som før, og man må sitte hjemme i en gammel sofa og se på tv?
Møblere såklart! I 2020 brukte nordmenn hele 3,9 milliarder norske kroner på møbler og interiør, viser undersøkelsen Norsk E-handel 2020, som er gjennomført av betalingsselskapet Nets.
Det er mer enn man har brukt på byggevarer (2,6 milliarder), alkohol (2,1 milliarder) og barneklær/leker (2,1 milliarder).
Et av selskapene som har sett veksten i antall mennesker som vil oppgradere stua eller på uteplassen, er møbelbutikken Chilli.no. Den svenske kjeden ble etablert i 2002, og har i dag syv fysiske butikker i hjemlandet. Chilli.no tilhører konsernet BHG Group, som merket at netthandelen øke betydelig i fjor, da folk unngikk å besøke butikkene fysisk.
“Det nordiske e-handelsmarkedet for møbler har vokst med drøye 15 prosent”, skriver selskapet i sin årsrapport.
Nå som sommeren nærmer seg øker presset på e-handelen igjen, da stadig flere begynner å lete etter møbler til uteplassen og hagen. Den sterke trenden med å hjemmefiksing, som startet for fullt da pandemien brøt ut, ser ut til å vedvare. Hvem vil vel ikke tilbringe sommeren med nytt og vakkert utemøblement?