ANNONSE

Nordmenn savnet butikkene – men stiller høyere krav enn noen gang

Elkjøp trapper opp sin omnikanalstrategi
Tobias Lindh, Managing Director Nordics and Baltics i Adyen
Foto: Adyen
Linn Adine Andersen

Hvordan møte de nye forventningene etter pandemien?

ANNONSE

Nordmenn har savnet de fysiske butikkene – og setter mer pris på dem enn noen gang. Dette kommer frem i betalingsplattformen Adyens undersøkelse Retailbarometeret 2022. I Norge har butikkene måttet holde stengt i visse perioder, men langt i fra like lenge som i andre land med vedvarende nedstengninger. Likevel er det færre forbrukere som har fartet rundt i gatene, og flere som har funnet frem til e-handelsverden.

Det stilles høyere forventninger til den sømløse handleopplevelsen, hvilket de fleste retailere forsøker å tilfredsstille. Faktisk viser det seg at 54 prosent av de norske forbrukerne vil være mer lojale mot en aktør som lar dem shoppe på nett for så å returnere varer i butikk. Kun 24 prosent av de spurte bedriftene tilbyr dette.

LES OGSÅ: Dagligvarekjeden lanserer heldigitale reklamasjonsløsning

Vi ser at investeringer i systemer som forener e-handel og den fysiske butikken har vist seg å være en viktig resept for forbrukerne. Når dramatiske og uforutsette hendelser som pandemien inntreffer, er det enklere for virksomheter å omstille og tilby sømløse opplevelser til de som handler online, samtidig som sammensmeltingen av alternative løsninger medfører bedre kundeopplevelser når både butikk og nett er tilgjengelig, sier Tobias Lindh, Managing Director Nordics and Baltics i Adyen, i en kommentar til den nye undersøkelsen.

To av tre nordmenn foretrekker å handle i fysiske butikker fremfor på nett. Samtidig opplever 52 prosent av de spurte forbrukerne fysiske butikker som et viktig kontaktpunkt, uavhengig av om de også handler hos den samme aktøren på nett.

Et annet viktig funn i undersøkelsen er at nærmere 6 av 10 forbrukere forventer mer spennende butikker. Altså bør de fysiske butikkene tilby mer enn før, i form av tjenester knyttet opp mot det digitale. For eksempel kan man tilby å sjekke varebeholdning i spesifikke butikker, tilgjengelige for hjemlevering eller klikk og hent.

Undersøkelsen er gjennomført av analysebyrået Opinium på vegne av Adyen. Over 40.000 forbrukere og 11.500 forhandlere deltok i undersøkelsen som ble utført mellom desember 2021 og februar 2022.

LES OGSÅ: De kartlegger norske retaileres omnikanalstrategi

LES OGSÅ: Varmefag vokser i hett marked – gjør en digital helomvending

Del artikkel: