Nærmere 40 prosent av befolkningen har foretatt kjøp i nettbutikker som de normalt ville gjort i fysiske butikker etter at Norge stengte 12. mars. Det viser en fersk meningsmåling, som Opinion har gjennomført på oppdrag for Prisjakt.no.
Korona ser ut til å skape en rekke varige adferdsendringer innenfor handel og fritid. Nesten halvparten av de som har handlet mer i nettbutikker i mars, april og mai, sier at de vil fortsette med det i fremtiden. Tidsbesparelse og bedre priser og utvalg på nettet oppgis som de viktigste grunnene til at de vil handle mer på nett, hver tredje nordmann faktisk oppgir smittevernhensyn som grunn for at de kommer til å gå mindre i fysiske butikker når samfunnet åpnes opp, forteller daglig leder Are Vittersø hos Prisjakt.no, i en pressemelding.
Til tross for økt netthandel oppgir annenhver nordmann at de har savnet å gå i butikken i perioden med strenge, nasjonale smitteverntiltak. Samtidig sier 18 prosent at de har unnet seg et produkt som var dyrere enn hva de normalt ville ha kjøpt.
Halvparten av oss (48%) – kvinner i litt større grad enn menn – sier de ha savnet det å ta og føle på varene, besøke flere butikker samtidig, eller rett og slett treffe folk, sier Vittersø.
Vil endre handleatferden permanent
I undersøkelsen blir befolkningen også spurt om hvilke vaner de tror de vil fortsette med når samfunnet åpnes opp, og etter hvert vender tilbake til normalen. Hyppig håndvask, flere digitale møter og det å planlegge innkjøp bedre er noen av tingene som nevnes her.
Samtidig viser meningsmålingen at det er en rekke produkter nordmenn forventer å handle mer av på nett fremover. Blant annet oppgir 31 prosent at de vil handle mer klær og sko på nett i fremtiden, 22 prosent at de vil handle mer sminke og velvære og tilsvarende 22 prosent vil handle mer utstyr til sport og friluftsliv på nett.
Konturene av kraftige forandringer i nordmenns vaner blir enda tydeligere gjennom denne undersøkelsen. Når tre av ti i befolkningen sier de vil endre handleadferden permanent, og i enda større grad bruke nettet til innkjøp, er det et stort varsko til deler av en allerede hardt presset handelsnæring for fysiske butikker, sier Are Vittersø.