Bring har gjennomført en undersøkelse som viser hvordan de skandinaviske forbrukerne har endret sine kjøpsvaner på nett under coronapandemien. Undersøkelsen viser blant annet at mange har handlet på nett for første gang, at vi handler varer på nett vi tidligere foretrakk å kjøpe i fysiske butikker, samt at mange ønsker å benytte seg av nye leveringsalternativer.
Undersøkelsen viser at mer enn 3 av 10 forbrukere i Skandinavia, jevnt fordelt over alle aldersgrupper, har endret sine kjøpsvaner på nett under koronapandemien. Majoriteten av de som har endret sine vaner, sier at de forventer å opprettholde disse vanene - også etter at pandemien er over, sier Bring i en pressemelding.
I Norge svarer hele 34 prosent av de spurte i undersøkelsen at de vil fortsette å handle varer på nett som de tidligere pleide å kjøpe i fysiske butikker. 21 prosent vil handle mer på nett enn de gjorde før, og 19 prosent vil fortsette å handle på nett i lokale butikker. Undersøkelsen viser også at nordmenn har gjort flest nye kjøp innen kategoriene bøker og hobby.
LES OGSÅ: Dette skal nordmenn bruke penger på i sommer
Færre ønsket å plukke opp pakkene sine på utleveringssteder under pandemien, og nettbutikker som tilbyr valgfri levering viser seg derfor å være foretrukket blant de skandinaviske forbrukerne. I Norge kan vi se at det er en dobling av antall forbrukere som ønsker pakkene sine levert hjem, enten på dagtid eller kveldstid. Over halvparten av nordmennene ønsker også å fortsette med de nye formene for levering.
Brings tips til deg med nettbutikk
Bring kommer også med noen nyttige råd til deg med nettbutikk. Blant annet er det viktig å ta vare på dine nye kunder. Aldersgruppen 60 år og oppover har økt kraftig som nye nettkunder under pandemien, og bare i Norge har 62 prosent av forbrukerne i denne aldersgruppen handlet på nett siden 12.mars.
Aldersgruppen 60+ ble aktive nettkunder under pandemien. Dette er en kjøpesterk gruppe, og skal du beholde de er det viktig at du forstår dem slik at du kan tilpasse kommunikasjonen din, sier Bring.
LES OGSÅ: Dette er Norges beste nettbutikker 2020
Å kunne tilby flere alternativer innen levering øker også sjansen for at forbrukerne gjennomfører kjøpene sine. Gjør det tydelig om de får varene raskere, eller om de for eksempel sparer tid ved å få varen levert hjem fremfor å hente selv.
Gode returløsninger skaper trygghet, og øker sannsynligheten for konvertering. Forklar returvilkår enkelt og tydelig, og gjør de lett tilgjengelige. Husk at 6 av 10 sjekker returvilkår før de starter å handle, sier Bring.
Det er også viktig at de nye netthandlerne får informasjon som er enkel å forstå gjennom hele kjøpsreisen. Dette gjelder på nettsiden, i alle kjøpsbetingelser, i ordrebekreftelsen samt i leveringsinformasjonen. Bring legger også til at de nettbutikkene som økte sin kundemasse under pandemien har vist at de forstår sine kunders behov.