MII LEAT ble etablert i april 2020 av Anja Johnsen Thonhaugen. Hun savnet samiske elementer i de helt hverdagslige ting - for eksempel i klesskapet. Dermed tok hun grep.
Klær er en veldig synlig og en tydelig identitetsmarkør, og jeg ville gjennom klesplagg vise frem samisk språk og kultur, forteller Thonhaugen, og fortsetter:
Jeg så raskt at gjennom plagg kunne jeg vise frem både samisk språk og historie, og sånn sett at kanskje flere kunne lære seg litt samisk og historie også.
I nettbutikken finner vi typisk street wear som hettegensere, t-skjorter og totebags. Alt med enkle og fargerike trykk i rødt, grønt, gult og blått. Alle samiske språk er i dag klassifisert som truede språk. MII LEAT vil synliggjøre samisk i håp om at flere vil omfavne språket, og navnet betyr “vi er” på nordsamisk.
LES OGSÅ: Konseptbutikk i Lærdal gjør braksuksess: "Enorm opptur i nettsalg"
Først på deltid tok Thonhaugen fatt på jobben med å utarbeide design, finne frem til en produsent av klærne samt en leverandør av plattform til nettbutikken. Ved siden av jobbet hun som prosjektleder, med tidligere erfaring som markedsrådgiver i handelsavdelingen på Den Britiske Ambassade i Oslo.
Veien med å finne riktig produsent og leverandør var lang, beskriver gründeren. Etter en stund fant Thonhaugen ut at hun ville satse 100 prosent, og sa derfor opp som jobben som prosjektleder.
Det som bød på en ekstra utfordring var at jeg ville ha en klesprodusent som hadde gode sertifiseringen på miljøvennlig og etisk produksjon, mens jeg samtidig hadde begrenset midler til oppstarten - den kombinasjonen var utfordrende, sier Thonhaugen.
Alle produkter i nettbutikken er Fair Trade, GOTS- og OEKO-TEX-sertifisert.
I generasjoner har samer levd i ett med naturen på en bærekraftig måte, og det skal også MII LEAT gjøre, sier Thonhaugen.
Siden oppstart har MII LEAT solgt rundt 400 plagg. Innen utgangen av året har Thonhaugen planer om å flytte no av salget over landegrensene, og i 2022 er målet å doble omsetningen.
Gründeren driver nettbutikken selv, og står for alt av markedsføring, logistikk og kundeservice. Kundene består av stolte, unge samer - men også alle andre typer kunder som er nysgjerrige på språket og kulturen.
Jeg selger hovedsakelig gjennom nettbutikken, men har også pop-up butikker rundt omkring i landet. Jeg ser stor verdi i å kombinere fysisk butikk med fleksibiliteten nettbutikken gir. I tillegg selges plaggene mine gjennom Saemien Sitje - Sørsamisk museum i Snåsa, og snart i en lokal butikk i Tromsø, forteller Thonhaugen.