Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Norge på brukthandelstoppen – men én forbrukergruppe svikter

Thomas Elvestad, markedsdirektør i Klarna Norge.
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

"Den eldre generasjonen har helt åpenbart noe å lære".

ANNONSE

Samtidig som andelen forbrukere som ønsker å selge brukt øker, havner nordmenn på topp i en internasjonal undersøkelse. Flere nordmenn har solgt brukte produkter enn i noe annet land.

Dette kommer frem i Klarnas Shopping Pulse. 74 prosent oppgir i undersøkelsen at man har solgt et produkt brukt. Det er flere enn i samtlige av de andre 16 landene som inkluderer Norden, Vest- og Sør-Europa, USA, Australia og New Zealand.

Det er helt åpenbart at mange begynner å merke rentehevinger og inflasjon, og flere ser etter muligheten for å tjene litt ekstra på å selge ting de ikke lenger bruker. Det er spesielt unge under 25 år som er flinke til å selge brukt. Hele 45 prosent flere har solgt brukt i denne aldersgruppen enn blant de som er over 58 år.

Her har den eldre generasjonen helt åpenbart noe å lære. Å selge brukt er bra for både lommeboken og miljøet, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad, i en pressemelding.

Amerikanerne kommer dårlig ut. Der har kun én av to solgt brukte produkter, og Portugal ligger rett etter. Også i Sverige er det færre som selger brukte ting, og prosentandelen endte på 65.

Vil ikke handle fra fremmede

Til tross for at Norge havnet på topp i denne undersøkelsen er det fremdeles 35 prosent av de spurte som oppga at de aldri har kjøpt et brukt produkt. I denne gruppen finner vi flest i aldersgruppen 59 år og opp og det er spesielt én grunn til at de havnet i denne enden av undersøkelsen.

Det er fordi de ikke ønsker å kjøpe produkter som allerede er brukt av noen de ikke kjenner. Det mener 45 prosent av de som svarte at de aldri har shoppa brukt, mens 44 prosent av samme gruppe svarer at de ikke handler brukt fordi de ikke stoler på kvaliteten på produktet som kjøpes brukt.

Del artikkel: