I kåringen Digitale Ledere har IT- og rådgivningsselskapet BearingPoint evaluert den digitale konkurranseevnen og fremgangen til 75 ledende norske selskaper i ni bransjer.
Studien har målt selskapene ut i fra fire dimensjoner: Digital markedsføring, digital produktopplevelse, netthandel og digital kundeoppfølging. Digitale Ledere 2021 har rangert det de mener er Norges topp 10 selskaper innen hver av disse kategoriene.
Topp 10 på netthandel:
Innen netthandel er det følgende selskaper som har fått best score:
- Elkjøp (3,9)
- Telia (3,8)
- Power (3,7)
- Meny (3,6)
- Ice (3,6)
- Kitch'n (3,5)
- Kolonial.no (3,4)
- Komplett.no (3,3)
- Telenor (3,3)
- Jernia (3,2)
Det er femte år på rad at BearingPoint gjennomfører studien og i 2021 er det Elkjøp som stikker av med seieren i kategorien netthandel. Selskapet har fått 3,9 av totalt 5 mulige poeng.
Elkjøp oppnår tilfredstillende score i dimensjonen. Med en 2,0-poengs økning i score for salgssupport klatrer selskapet ni plasser på rangeren. Elkjøp skiller seg ut med høy score for både produktpresentasjon og salgssupport. I tillegg oppnår de den høyeste scoren av samtlige selskaper for kjøpsprosessen, står det beskrevet i rapporten.
Norges topp fem digitale ledere:
Digitale ledere 2021 oppsummerer studien med at norske selskaper alt i alt utviser en lite tilfredstillende grad av digital modenhet, totalt sett. Til tross for at flere selskaper oppnår en høy score eller til og med full pott innenfor enkelte dimensjoner og kategorier, viser studien at det fortsatt finnes rom for forbedring for samtlige selskaper.
Det er Telekom som viser den høyeste digitale modenheten, etterfulgt av varehandel, bank og media. Topp fem selskaper ut i fra alle fire dimensjonene tilsammen er:
- Telia
- Telenor
- Meny
- Elkjøp
- Komplett.no
Hele studien med oversikt over vinnere i alle kategorier finner du her.