Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Norges mest gavmilde dag: ”Skal bli større enn Black Friday”

Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Flere deltok på motbevegelsen.

ANNONSE

Den globale bevegelsen Giving Tuesday er en internasjonal motbevegelse til Black Friday. Dagen feirer giverglede, og det er Norges Innsamlingsråd som er nasjonal koordinator for den generøse dagen i Norge.

Målet er at Giving Tuesday skal bli større enn Black Friday i Norge, sier Siri Nodland, generalsekretær i Norges Innsamlingsråd, i en pressemelding.

LES OGSÅ: De dropper Black Friday - først i verden med nytt konsept

Antall forbrukere som ønsker å handle mer bærekraftig øker i takt med at flere nettbutikker og butikker velger å holde stengt eller droppe spesielle tilbud under handledager som for eksempel Black Friday og Cyber Monday.

I fjor så vi flere initiativ der privatpersoner og bedrifter blant annet fremmet gjenbruk eller det å gi til et godt formål. Det er helt i Giving Tuesday sin ånd og vi håper at flere blir med i år, sa Nodland i forkant av årets Giving Tuesday.

Årets Giving Tuesday falt i år på 1. desember, og Rikke Solberg, kommunikasjonsansvarlig i Norges Innsamlingsråd, forteller til Ehandel at de så flere bedrifter hive seg på giverbølgen. Blant andre var Bookis, Spleis og Lillunn Brand med på Giving Tuesday i år.

LES OGSÅ: IKEA kjøper tilbake gamle møbler - slik har det gått så langt

"Offentlig sektor må revurdere sine handlevaner"

Også næringslivet kommer med kommentarer om Black Friday i sammenheng med at nordmenn må endre handlevanene sine. Administrerende direktør i næringslivsnettverket Skift, Bjørn Kjærand Haugland, mener vi må snakke om innkjøpene som gjennomføres av norske bedrifter og Norges offentlige sektor - året rundt.

Det er mye snakk om at vi som konsumenter må endre vår atferd dersom vi skal avverge klimakrisen, men det er også slik at bedrifter, organisasjoner og offentlig sektor må revurdere sine handlevaner, sier administrerende direktør i næringslivsnettverket Skift, Bjørn Kjærand Haugland, i en pressemelding.

Skift lanserte i sommer grønnvaskingsplakaten, en guide for bedrifter som vil unngå grønnvasking i sin markedsføring. Nå har selskapet utarbeidet 10 grønne prinsipper, i samarbeid med blant annet Statsbygg og miljøstiftelsen Zero.

LES OGSÅ: Lanserer plakat mot grønnvasking for norsk næringsliv

På lik linje med grønnvaskingsplakaten, er dette 10 overordnede prinsipper som vi alle kan strekke oss etter. Vi oppfordrer ledere til å signere, diskutere og operasjonalisere prinsippene i sine virksomheter for å bygge konkurransekraft og sette fart på utviklingen av gode innkjøpspraksiser, sier Haugland.

Skift-direktøren slår fast at mer enn 500 milliarder kroner går til offentlige innkjøp årlig, i tillegg til betydelige innkjøp fra næringslivet. Han håper innkjøpene heller kan stimulere til grønne, fremtidsrettede løsninger som former leverandørmarkedet - og dermed også vårt fotavtrykk på klima, miljø og menneskeliv.

Del artikkel: