Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Norgesgruppen, Coop og Rema 1000 innfører e-betaling i app

Kjetil Bøe, leder for betaling i BankID BankAxept.
Foto: BankAxept
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

… slik at flere med BankAxept-kort kan velge app-betaling fremfor plastkortet.

ANNONSE

Det ryddes vei for app-betalinger i norske dagligvarebutikker. NorgesGruppen, Rema 1000 og Coop vil alle innføre e-betaling med BankAxept i sine kundeapper.

Dette melder BankAxept i en pressemelding torsdag ettermiddag, mens man omtaler signeringen som en seier for norsk teknologi samt en milepæl for både bankselskapet og dagligvarehandelen. Også forbrukerne vil kunne vinne på dette, mener Kjetil Bøe, leder for betaling i BankID BankAxept.

Dagligvarekjedene vil få lave BankAxept-priser, uansett om forbrukerne betaler digitalt med en app eller med plastkortet. Dermed kan dagligvarehandelen gi gass på digitale betalinger, uten at det koster skjorta. Dette kommer også forbrukerne til gode, siden økte kostnader for butikkene over tid gjerne resulterer i høyere priser ut til forbruker, sier Bøe.

"Vi kjenner det norske markedet best"

Milepælen betyr en befestet posisjon i markedet for BankAxept.

Vi skal fortsette å være en lyttende og innovativ betalingspartner for handelen i fremtiden. Vi kjenner det norske markedet best og kan lage lokale tjenester og tilpasninger, mens de internasjonale betalingsaktørene gjerne lager en løsning som skal fungere internasjonalt. Sammen med handelen og finansbransjen har vi sørget for å at vi har en unik norsk betalingsløsning som alltid er oppe, mens kostnadene holdes nede, sier Bøe.

Kristian Bjørseth, leder for finansielle tjenester og ID i Coop Norge, mener den nye betalingsløsningen vil utgjøre store kostnadsforskjeller.

En million kunder betaler allerede med Coopay. Med BankAxepts nye betalingsløsning, vil det bli samme gode handleopplevelse som i dag for kundene. Men butikkene våre vil merke stor forskjell på betalingskostnadene, fordi det vil være billigere å bruke BankAxept. Og da blir det enklere for Coop og holde prisene nede, sier Bjørseth.

Vil vinne over globale betalingsaktører

Fra start vil cirka 70 prosent av bankkundene kunne ta i bruk den nye betalingsløsningen. Nå gjenstår jobben med å få med alle bankene slik at flere kunder vil kunne betale med BankAxept-kortet i dagligvarehandelens apper.

Skal BankAxept lykkes også i fremtiden, må både handelen og bankene velge å hegne om det norske betalingskortet, slik at ikke globale betalingsaktører vinner kampen, slik de gjør i land etter land. Står vi sammen, vil vi lykkes med å beholde et norsk alternativ, sier Bøe.

Del artikkel: