Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

NorgesGruppen leverer årsresultat på 3,9 milliarder

Runar Hollevik, konsernsjef i NorgesGruppen
Foto: NorgesGruppen
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Skal ta opp kampen med bransjeglidning, grensehandel og mat-i-farta-konsepter.

ANNONSE

NorgesGruppen presenterer i dag sine tall for 2021, som blant annet viser til en moderat økning i omsetning og en nedgang i driftsresultatet. Samtidig intensiveres overgangen til fornybare energikilder for å holde fremtidige energikostnader nede.

Konsernets omsetning økte totalt med 1,5 prosent mens driftsresultatet falt med 2,6 prosent. Året skal ha vært preget av betydelige prisreduksjoner i et marked hvor konkurransen har økt i takt med at grensehandel og serveringssteder har gjenåpnet.

Vi legger bak oss nok et ekstraordinært år der vi, sammen med våre samarbeidspartnere, har sikret trygg matforsyning til alle våre butikker over hele landet, sier Runar Hollevik, konsernsjef i NorgesGruppen en pressemelding.

Det påpekes at konsernet har en stabil markedsandel på rundt 31 prosent, i et totalt matmarked på 320 milliarder kroner. Andelen i tradisjonell dagligvare skal ha hatt en mindre tilbakegang på 0,1 prosentpoeng.

I året som kommer skal vi fange ny omsetning utenfor tradisjonell dagligvare for å ta opp kampen med bransjeglidning, grensehandel og nye mat-i-farta-konsepter. Vi skal tilby den beste handleopplevelsen i alle kundeflater, sier Hollevik.

LES OGSÅ: NorgesGruppen med ny storhandelskjede: "Ingen har det vi skal etablere"

Priskutt og store investeringer

Matvareprisene falt historisk i 2021, 11 måneder på rad. Priskutt i KIWI og priskampanjer i MENY og SPAR skal ha bidratt til dette samtidig som det har trukket driftsmarginen til NorgesGruppen ned. Årsresultatet endte likevel på 3,9 milliarder kroner (eksil. IFRS 16).

I løpet av fjoråret investerte konsernet 3,5 milliarder kroner i tiltak innen økt effektivitet i drift, klimatiltak, kompetanseutvikling, digitale tjenester samt oppgraderinger av både butikker og netthandel.

Jeg er godt fornøyd med disse resultatene, og jeg er stolt av hva alle våre over 40.000 matarbeidere har klart i nok et krevende år. Vi ser nå at omsetningen gradvis faller tilbake, som følge av økt konkurranse fra grensehandel og økt omsetning i andre kanaler i det totale matmarkedet, derfor skal vi fokusere på fortsatt stram kostnadskontroll i en turbulent internasjonal situasjon, for å holde prisene til kundene våre så lave som mulig, sier Hollevik.

LES OGSÅ: Dagligvarekjeden lanserer heldigital reklamasjonsløsning

Skal senke energikostnadene

For å holde fremtidige energikostnader nede skal overgangen til fornybare energikilder og ENØK-tiltak intensiveres. I det overordnede punktet for å øke effektivitet i driften trekkes ASKO frem som eksempel. Her har selskapet erstattet flere arbeidsoppgaver med atuomasjonsteknologi.

NorgesGruppen er dessuten på vei mot en klimanøytral drift, blant annet gjennom å kutte gmatsvinn. Klimagassutslipp er redusert med 6,2 prosent siden 2019 og matsvinnet er redusert med 36 prosent sammenlignet med 2015.

LES OGSÅ: Lanserer bærekraftsfond som første i sin bransje – nå skal 14 millioner deles ut

Del artikkel: