Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Norrønas vekstambisjoner: ”USA er vårt største eksportmarked”

Daglig leder i Norrøna, Jørgen Jørgensen, markedsdirektør Martin Lien og viseadm. direktør Espen F. Engelstad. Fra Handelskonferansen 2018.
Foto: Kilian Munch
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Med omsetningsrekord i 2021.

ANNONSE

Norrøna leverer omsetningsrekord og forteller om planene som omhandler et skifte fra vekstfokus i Norge til storsatsing i USA, samtidig som man bryter samarbeidet med Sport 1. Dette kommer frem i et intervju med Norrøna-eier Jørgen Jørgensen i E24.

Jørgensen deler at salget i Norge har synket samtidig som veksten øker i utlandet. Selskapet ønsker å satse sterkt på egen butikkvirksomhet og avslutter av den grunn samarbeidet med Sport 1. Merkevaren Norrøna vil fortsatt være å finne i noen av Sport 1 sine butikker – men altså ikke hos kjeden som tidligere.

I løpet av året skal dessuten Norrøna åpne seks nye butikker i USA. Ved utgangen av 2022 ønsker selskapet å ha totalt 40 egne butikker.

Ingenting flyr inn i himmelen, og nå har det roet seg i Norge. I år er USA vårt største eksportmarked, sier Jørgen Jørgensen til E24, og uttaler videre:

Det er en milepæl for oss at vi vil ha over 50 prosent eksportandel i år.

Norrøna-sjefen forteller at det norske markedet fremdeles er viktig, men at selskapet ikke har ytterligere vekstambisjoner i hjemmemarkedet. Veksten de neste årene skal komme fra USA.

Økte resultatet med 29 prosent

I 2021 omsatte Norrøna Sport for totalt 613 millioner kroner, en økning på nærmere 3 prosent sammenlignet med 2020. For egne butikker i selskapet Norrøna Retail, endte omsetningen på 247 millioner kroner. Dette er en økning på 6,5 prosent mot 2020.

Vi er veldig fornøyd med fjorårets resultat. Det var godt over hva vi så for oss på forhånd.

Årsresultatet for Norrøna Sport ble intet mindre enn 153 millioner kroner, deres høyeste resultat noensinne med en økning på 29 prosent sammenlignet med året før. Norrønas egne butikker leverte et resultat på 19,5 millioner kroner, en mindre nedgang på 2,5 millioner i 2020. Nedgangen skal skyldes delvis stengte butikkdører samt investeringen av ti nye butikker.

Om det endte samarbeidet med Sport 1 forteller Jørgensen til avisen at merkevaren måtte godta en rekke krav fra kjeder som man ikke lenger var villig til å gå med på.

Vi synes vi hadde et veldig godt samarbeid, men det var prinsipielt fra begge sider, sier Jørgensen.

LES OGSÅ: Mener Norrøna brøt loven – også H&M mottar advarsel

Del artikkel: