ANNONSE

Norsk betalingsaktør tar opp kampen mot Klarna

Daro Navaratnam, CEO og Magnus Gleditsch, Growth Manager i Dintero.
Foto: Dintero
therese.karlsrud.haugen

Skal være et rimeligere alternativ.

ANNONSE

Med fokus på omnikanal, lav pris og kundeinnsikt skal den nye, norske betalingsleverandøren Dintero utfordre giganter som Klarna og Nets.

Selv har både selskapets gründer og CEO Daro Navaratnam og Growth Manager Magnus Gleditsch jobbet i Bambora tidligere. Navaratnam startet selskapet dSafe allerede i 2009, og solgte dette til Bambora i 2015. Dintero ble dermed startet i 2017 og siden da har de jobbet med å bygge opp teknologien.

Dintero tilbyr flere tjenester, deriblant betalingsløsning, lojalitetsprogram og kundeklubb. Dintero har i dag rundt 400 brukersteder, hvor noen av de største aktørene er Skeidar, Europris og Staples. Selv mener de at de har en fordel ved å være en norsk aktør med nærhet til kundene.

Vi tror vi har et fortrinn som norsk aktør i betalingsbransjen, på grunn av tryggheten det gir å være nær kundene. Vi er svært opptatt av å være tilgjengelige og svare raskt, noe vi merker at kundene så langt har satt pris på, sier Daro Navaratnam, til Ehandel.

“Klarer ikke overleve med for høye kostnader”

Dintero er et rimeligere alternativ for små- og mellomstore bedrifter og har forhandlet frem gode priser på vegne av deres kunder. Fra første kontaktpunkt bistår de bedrifter med rådgivning for å sikre at de får en løsning som er både effektiv og lønnsom og tilpasset deres bedrift.

Med den voksende tilbudskulturen, i form av blant annet Black Friday, Black Week og mer salg generelt er det vanskeligere for mindre aktører å overleve med for høye kostnader. Vi vil være en partner for alle med et produkt som leverer godt, men som ikke koster skjorta. Overetablering og tilbudskultur gjør at småbutikker som ikke har store investeringsselskaper i ryggen må ha gode, kostnadseffektive løsninger, forteller Magnus Gleditsch.

I følge Dintero ligger prisen på deres betalingsløsninger 50-60 prosent lavere enn for eksempel Klarna og Nets sine.

Fysiske butikker henger etter på innsikt

Dintero sin omnikanal-løsning hjelper bedrifter med å samle innsikt fra både fysisk butikk og på nett, og både Gleditsch og Navaratnam er enige om dette vil være avgjørende for fremtiden. De mener det er viktig at alle kanaler har like muligheter for betaling.

Jeg er overbevist om at netthandelen tar over den fysiske handelen på grunn av blant annet dårlige betalingsløsninger. Det er en mye større fleksibilitet på nett, sier Gleditsch.

Navaratnam tilføyer at butikker trolig vil kunne utstyre sine ansatte med for eksempel nettbrett etterhvert, som gjør det mulig for kunden å betale direkte når han eller hun får hjelp av butikkmedarbeideren, uten behov for fysiske terminaler og kvitteringsprintere.

Det er en hel del tungvinte løsninger i fysiske butikker, og jeg tror for eksempel iPads hos selgere vil bli mer vanlig for å redusere kø og skape mer fleksibilitet, sier han.

Tar sikte på ett nytt land i året

Dintero er nå i gang med å lansere sin nye checkout-løsning, som skal minne litt om Klarnas. Her skal alt av betalingsalternativer og digitale kvitteringer samles på ett sted - i MyDintero.

Ved hjelp av innsikt som samles i løsningen skal markedsføringsverktøy implementeres på sikt. Dette fordi mindre aktører ikke har budsjett og tid til dette på lik linje som de store, forklarer Gleditsch.

I dag finnes Dintero kun i Norge med tilholdssted på Startuplab i Forskningsparken i Oslo, men tanken er å utvide til minst ett nytt land allerede i 2020.

Ambisjonen er å gå inn i ett nytt land hvert år, bekrefter Navaratnam.

Del artikkel: