Mens førstnevnte butikk fremdeles er relativt nyoppstartede, har Det Gule Hus, gründet av Niels Gerner Nielsen, åpnet ti butikker siden etableringen i Bø i Telemark i 2019.
Det blir som å komme inn i en "vanlig" klesbutikk. Vi kommer til å ha 10 000 produkter sortert og fordelt på ulike kategorier. I tillegg har vi kunstinstallasjoner og lounge som skal gi en følelse av ro, hvor kunder kan bruke god tid på å finne skjulte skatter innimellom alle kategoriene, forteller Henrik Campos Moe, markedssjef hos Det Gule Hus, til Melk & Honning.
Han forteller videre at de legger et stort fokus på visual merchandising. Responsen på nyheten om at Det Gule Hus etablerer seg i Oslo skal så langt ha vært svært positiv.
Det å åpne en butikk i Oslo er enormt stort, og noe vi har planlagt nøye de siste par årene. Når det riktige lokalet endelig ble funnet måtte vi slå til, sier Moe, før han legger til:
Mange av kundene våre sier de kun handler brukt og ikke har kjøpt nye klær på flere år. Det tror vi er fremtiden!
LES OGSÅ: Ny vintage-nettbutikk i full fremmarsj: "Skal huke tak i de som aldri handler brukt"
"Gått over all forventning"
Etter det som må kalles en svært vellykket åpning av Cirkulærs første butikk, nølte ikke gründerne Camilla Novik Woje og Einar Michaelsen når det perfekte lokalet for butikk nummer to viste seg ledig.
Den første butikken har gått over all forventning, og er fullbooket for innleveringer flere uker frem i tid. For oss ga det en trygghet på at vi hadde god nok tilgang på fine klær, forteller Michaelsen til magasinet.
Lokalet i Hegdehaugsveien er spot on for våre planer om å være i de mest sentrale handlegatene, for å ta opp kampen mot fast fashion og de store kjedene.
Målet til Cirkulær er å gjøre second hand til first choice. I løpet av 2024 har selskapet planer om ytterligere en bruktbutikk, med et litt annet konsept. Her skal det nemlig kun selges sport- og friluftsklær.
Vi kaller det nye konseptet Cirkulær Outdoor. Nordmenn har så mye bra sport-og yttertøy, så nå er det på tide at vi får på plass et fysisk konsept rundt det. Vi lover at det blir et gorpcore-mekka!
LES OGSÅ: Fra vintage til vinneroppskrift: Nettsalget skjøt i været
Omni-løsninger
Både Cirkulær og Det Gule Hus er avhengige av at forbrukere rydder i klesskapet sitt og leverer plagg de ønsker å selge videre til butikkene.
For å selge klær hos Cirkulær booker man tidspunkt for innlevering på nettsiden deres, for deretter å levere plaggene fysisk. Der tar butikken en kvalitetssjekk av plaggene – som deretter prises, markedsføres og selges i butikk.
Hvis et plagg blir solgt får du 40 prosent av salgssummen. Hvis plagget ikke blir solgt kan du hente plagget igjen kostnadsfritt, forklarer Woje.
Det Gule Hus opererer litt annerledes. Her må forbrukeren booke en plass i butikken og prise sine egne plagg. Klærne leveres fysisk i butikk, hvor en enkelt printer ut prislapper med strekkoder.
Overskuddet fra eventuelle salg blir direkte overført fra butikk til selger én gang per måned, og butikken tar en provisjon på maks 19 prosent av salgssummen.
Begge aktørene lar selgeren følge salgsutviklingen blant egne plagg via personlige brukere på deres nettsider.
Det Gule Hus åpner sin flaggskipsbutikk i Oslo den 3. februar, og Cirkulær lover flere spennende planer for 2025 i løpet av første kvartal.
LES OGSÅ: Kritisk til moms på brukt: "Trenger elbil-politikk for klesbransjen"