Å eie og drive en bærekraftig, slow-fashion merkevare lå muligens ikke helt i kortene til Oda Kjæmpenes i det hun studerte til sin mastergrad i krigshistorie på Universitetet i Oxford.
Allikevel ble det slik, og attpåtil er det full suksess allerede i første driftsår for CottagecoreWear.
Det tok veldig kort tid før produktet mottok stor interesse fra nært og fjernt. Spesielt vokste Instagram-brukeren min veldig raskt, og plutselig hadde jeg muligheten til å skape noe større av hobbyen. I tidlig mars 2021 registrerte jeg som enkeltpersonsforetak, og begynte derfra å gå i fortjeneste. På flere vis er nok CottagecoreWear både et produkt av og en kontrast til min akademiske bakgrunn, men mest av alt var det nok både en hobby og business-idé som traff blink, forteller gründeren Oda Kjæmpenes til Ehandel.
Som så mange andre satt nemlig Kjæmpenes med ekstra fritid under coronaåret 2020. Hun sydde seg derfor en historisk garderobe inspirert av tidsperioden hun studerte i masterstudiet, og slik begynte altså det hele.
Det er gründeren selv som står bak all drift av selskapet. Hun designer alle plagg og skreddersyr de på mål fra kundene sine, i tillegg til å drive markedsføring, logistikk samt nettbutikk helt på egenhånd. Bildene til nettbutikken og Instagram-plattformen tar hun selv - og modellen, ja, det er Kjæmpenes.
Jeg hadde allerede fra før en stor interesse for grafisk design, og jeg designet nettbutikken min selv. I dag driver jeg bedriften selv, og trives stort med den variasjonen og de spennende oppgavene jeg løser hver dag; i alt fra produksjon til logistikk, sier Kjæmpenes.
Størst interesse fra USA
Klærne i CottagecoreWear er tilgjengelig for alle kvinner og menn, og interessen er stor - over hele verden. Nesten. De norske kundene lar seg nemlig vente på.
Mitt mål med CottagecoreWear har alltid vært å lage klær som er tilgjengelig for alle. På det vis har jeg også fått en veldig stor kundebase, som inkluderer menn og kvinner i alle størrelser. Den største delen av mine kunder kommer først og fremst fra USA, hvor interessen har vært veldig stor, sier Kjæmpenes, og forteller videre:
I tillegg har jeg også solgt mye til de største europeiske landene, men også så langt som til Australia, Costa Rica og Singapore. Til tross for at jeg har solgt både til Finland, Sverige og Danmark, har jeg faktisk ikke solgt til Norge enda. Det er jo noe av det mest spennende og frigjørende med e-handel; plutselig har hele verden blitt markedet mitt.
Bærekraftig og økologisk
I nettbutikken finner vi korsetter, kjoler, skaut og annet tilbehør. Alt produseres i restmaterialer fra tekstilbransjen der det er mulig, ellers i gjenbrukte stoffer og økologisk bomull.
Jeg er veldig opptatt av å bruke bærekraftige materialer så langt det er mulig. Jeg arbeider blant annet med å hente såkalt «deadstock», det vil si de siste restene av stoff fra stoffbutikker, samt at jeg gjerne går på bruktbutikker og benytter meg av gjenbruk. Det gjør at hvert av plaggene mine er litt ekstra unike. Samtidig er de andre produktene jeg bruker økologiske og resirkulerbare, som i innpakningen min og større klesplagg. Jeg merker også at dette er noe kundene mine både setter pris på og er opptatte av, forteller Kjæmpenes.
Alle resultater i selskapets driftsår peker så langt opp, selv om CottagecoreWear på mange måter fortsatt er i en oppstartsfase. Kjæmpenes forteller med stor spenning om planer om utvidelse i 2022.
Jeg har vært veldig heldig med å oppnå mye suksess fra tidlig i bedriftens oppstart, men det er fortsatt mye jeg gleder meg til å utvikle. Ettersom jeg nylig ble uteksaminert, er dette den første perioden av bedriften hvor jeg har hatt muligheten til å kunne vie den fulltidsarbeid. Målet mitt er derfor å kunne utvide, og forhåpentligvis kunne tilfredsstille den store etterspørselen jeg har hatt så langt! Det er nok fortsatt litt igjen før jeg kan si meg fornøyd med det, men jeg gleder meg til å se hvor 2022 tar CottagecoreWear, sier Kjæmpenes.