ANNONSE

Norsk eksportsuksess følger med på Trump-toll: "Vi er spente"

Cecilie Garfalk, CEO i Heymat // Foto: Heymat
USA er deres største marked.
Linn Adine Andersen

I går stod det klart at Donald Trump gikk seirende ut av presidentvalget i USA – og en rekke eksperter har forventninger til hvordan dette vil påvirke oss i Norge.

Sjeføkonom i Sparebank 1, Elisabeth Holvik, forteller blant annet til E24 at vi med Trump i det hvite hus kan forvente et større press på både norsk og europeisk økonomi.

Europa står i fare for å bli den store taper i en verden med økte handelskonflikter og økt tollsatser, sier Holvik til avisen.

Dessuten har Trump tidligere formidlet at dersom han skulle vinne valget, vil en "tollmur" rundt USA iverksettes. Her har han lovet 60 prosent toll på kinesiske varer og høyere toll, på inntil 10 prosent, på varer fra andre land.

Netthandel har tatt en prat med Heymat, som ble kåret til Årets eksportbedrift under Designindustrikonferansen tidligere i år. Det norske selskapet selger egendesignede dørmatter på nett. I 2023 doblet Heymat eksporten til USA, som er deres største marked.

LES OGSÅ: Vinner gjev pris: Familiebedriftens dørmatter gjør storsuksess – doblet eksporten til USA

Vi er, som flere andre, spent på hvordan dette vil påvirke økonomien og handel med USA, sier Cecilie Garfalk, CEO i Heymat, til Netthandel.

For å kunne korte ned reiseveien har selskapet etablert matteproduksjon og lagerkapasitet i både USA og Europa. 80 prosent av dørmattene solgt i USA er produsert i samme land, hvilket kan bety at Trumps seier ikke nødvendigvis vil påvirke Heymat i avgjørende stor grad.

For å kunne levere raskt til markedet og ut fra et bærekraftperspektiv har vi en rigg i USA, som gjør at dette trolig vil ha mindre betydning for oss. Nå venter vi for å se hvilke tiltak som gjennomføres og så er vi klare til å tilpasse oss eventuelle endringer i markedsvilkår, sier Garfalk.

Del artikkel: