Den internasjonale kampanjen #StopHateforProfit oppfordrer merkevarer verden over til å stanse sine annonser på Facebook og Facebook-eide Instagram. Nå hiver den norske turtøysprodusenten, Bergans, seg på boikotten.
I Bergans har vi et verdigrunnlag som er dypt forankret i organisasjonen. Hatefulle ytringer, diskriminerende kommentarer og rasistiske holdninger strider imot alt vi tror på. Med bakgrunn i dette stopper vi nå all annonsering på Facebook og Instagram i alle markeder, sier CEO i Bergans, Jan Tore Jensen, i en pressemelding.
Med dette venter nå Bergans og flere internasjonale merkevarer som Adidas, Ford og Coca-Cola på at Facebook skal vise vilje til endring og ta ansvar for å hindre spredning av ukorrekt informasjon samt hatefulle ytringer.
LES OGSÅ: Enige om ny tariffavtale for varehandel og nettbutikker
E24 melder også at Facebook-aksjen sist fredag falt med 8,32 prosent, hvilket tilsvarer 426 milliarder kroner. Dette som følge av at større merkevarer har stoppet sin annonsering gjennom Facebook.