Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Norsk friluftsmerke støtter internasjonal boikott

Store, internasjonale merkevarer støtter kampanjen #stophateforprofit
Bergans
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Facebook får kraftig kritikk for å ikke ha solide retningslinjer rundt håndteringen av rasistiske og hatefulle ytringer på sine plattformer.

ANNONSE

Den internasjonale kampanjen #StopHateforProfit oppfordrer merkevarer verden over til å stanse sine annonser på Facebook og Facebook-eide Instagram. Nå hiver den norske turtøysprodusenten, Bergans, seg på boikotten.

I Bergans har vi et verdigrunnlag som er dypt forankret i organisasjonen. Hatefulle ytringer, diskriminerende kommentarer og rasistiske holdninger strider imot alt vi tror på. Med bakgrunn i dette stopper vi nå all annonsering på Facebook og Instagram i alle markeder, sier CEO i Bergans, Jan Tore Jensen, i en pressemelding.

Med dette venter nå Bergans og flere internasjonale merkevarer som Adidas, Ford og Coca-Cola på at Facebook skal vise vilje til endring og ta ansvar for å hindre spredning av ukorrekt informasjon samt hatefulle ytringer.

LES OGSÅ: Enige om ny tariffavtale for varehandel og nettbutikker

E24 melder også at Facebook-aksjen sist fredag falt med 8,32 prosent, hvilket tilsvarer 426 milliarder kroner. Dette som følge av at større merkevarer har stoppet sin annonsering gjennom Facebook.

Del artikkel: