Ingrid Emma Klæboe Jacobsen og Mari Nickoline Floden møttes på studier i mote og produksjon ved Oslo Met. Noen år senere er de begge utdannet designere og drømmen om å starte eget selskap er en realitet. Oslo Unbranded er klesmerket som ikke representerer et fastsatt ideal, men et lerret hvor kunden setter sin egen merkevare på produktet.
Vi var klar på at dersom vi skulle inn i moteindustrien etter studiene ville vi ikke gå på kompromiss med etikk og bærekraft. Vi ønsket å skape en arbeidsplass som vi kunne stå hundre prosent inne for og som bidrar til noe bra i samfunnet og næringslivet, sier Ingrid Emma Klæboe Jacobsen, gründer av Oslo Unbranded, til Ehandel.
Hos Oslo Unbranded får kundene klær av høy, bærekraftig kvalitet. Produktene er etisk produsert og kundene kan velge selv om de vil ha ferdige design av broderi på klærne eller om de vil personalisere dem med egne broderier.
Ideen om å bruke broderi for å personalisere skjortene oppstod med tanken om hvordan vi kunne skape plagg med en høyere affeksjonsverdi for eieren av plagget. Vi ville skape klær som blir tatt vare på. Tanken er at det å tilføre plagget personlige preg vil øke terskelen for utskifting og dermed gi plagget en viktig plass i garderoben og livet til brukeren, forteller Jacobsen.
LES OGSÅ: Blomstrende vekst i krisen - nettbutikken økte med 500 prosent
Mistet alle avtaler for 2020
De to gründerne startet aksjeselskapet allerede i 2016 for å kunne søke midler hos Forskningsrådet. Når de i 2017 fikk innvilget søknad startet arbeidet med å konkretisere forretningsidéen samt å utvikle de første prototypene av klesplaggene. Nettbutikken Unbranded.no ble først lansert nå i 2020.
Vi jobber parallelt innenfor B2C og B2B med de samme prinsippene for bærekraft og personalisering i bunn. I B2B segmentet utvikler vi uniformer og concept-wear til bedrifter som ønsker å styrke merkevarens identitet gjennom bekledning. Dette er også bedrifter som ser verdien av å inkludere bærekraft i sin storytelling for å holde seg relevant. I 2019 jobbet vi mye med B2B der vi blant annet lagde t-skjorter til uniformer for Nobels Fredssenter og skjorter i resirkulert havplast til Hurtigrutens nye hybridskip, sier Jacobsen.
Som en konsekvens av coronaviruset mistet duoen nesten alle bedriftsavtaler de hadde planlagt for 2020, men også noe positivt kom ut av situasjonen.
B2C delen av bedriften har tatt seg litt opp fordi det har tvunget oss å legge om strategien, fokusere på andre kreative løsninger og bare tenke litt annerledes. Salget av t-skjorter har økt og blant annet broderte munnbind i forbindelse med 17.mai bidro til at vi ble mer synlig, forteller Jacobsen.
LES OGSÅ: Etter festival-stopp - har solgt merch på nett for en halv million
Kortreist, bærekraftig og etisk produksjon
Gjennom et godt nettverk har Jacobsen og Floden kommet i kontakt med andre gründere som deler idéen om en bedre klesindustri.
Skjortene til Oslo Unbranded produseres nå i fabrikken Team Kameleon i Litauen, både på grunn av kort avstand til Norge men også på grunn av høy sømteknisk kompetanse. All brodering gjøres av Jacobsen og Floden selv på egen broderimaskin i Oslo.
Foreløpig benytter vi kun europeiske leverandører, fordi vi ønsker å holde produktene så kortreiste som mulig, samtidig som at verdikjeden er enklere å kvalitetssikre og kommunikasjonen er vesentlig enklere. Gjennomsiktighet og etisk produksjon er viktig for oss og i fjor vår besøkte vi også Team Kameleon for å bli bedre kjent med de vi jobber med. Det er klart at det koster mer å produsere etisk, men det er definitivt verdt det når man både ser og får det man betaler for. Alle fortjener gode arbeidsvilkår og rettigheter, sier Jacobsen.
Fremover vil gründerne fokusere på å øke salget på t-skjorter og inngå nye avtaler med bedrifter som ønsker å løfte sin grønne profil med bærekraftige og etisk produserte uniformer og merchandise.
Så snart duoen har etablert et solid marked i Norge ønsker de å gå internasjonalt - og med en økende omsetning for 2020 ser det lyst ut for Oslo Unbranded.