ANNONSE

Norsk markedsplass for bakst skal ta verden med storm

Erikson Correia, Ilir Sabri, Edmond Yang, Elton Wong og Ilias El Mossaoui.
Foto: Bake'n Go
therese.karlsrud.haugen

Satser internasjonalt med bakverk på nett.

ANNONSE

Har du noen gang savnet et sted der du kan bestille en skreddersydd prinsessekake til barnebursdagen? Eller har du kanskje sett et imponerende bakeverk på Instagram, men ikke visst helt hvordan du skal gå frem for å handle på en trygg måte? Det har den norskutviklede markedsplassen “Bake’ n Go” gjort noe med. 

Idéen om en egen plattform for bakere kom da jeg skulle døpe datteren min og ikke visste hvor jeg kunne få tak i en skreddersydd kake. Jeg fant ut at det ikke var noe marked der man kan bestille for eksempel prinsessekaker eller superman kaker på en enkel og sikker måte, sier gründer, Erikson Correia, til Ehandel.

Ikke helt ulikt fra tjenester som transportselskapet Über og overnattingsplattformen Airbnb skal Bake’ n Go i første omgang være en plattform for privatpersoner som baker. På sin egen profil kan bakerne publisere tidligere bakverk og få vurderinger fra kjøpere. Slik skal markedsplassen være et trygt sted for både kjøpere og bakere.

Tjenesten fungerer ved at kjøperen legger inn en forespørsel, som bakere i nærheten kan svare på. Her kan kjøper tilføye inspirasjonsbilder, beskrivelser, allergier osv. Deretter forhandler kjøper og baker frem en pris. 

Med seg på laget har Correia fire medgründere, blant annet Edmond Yang i rollen som Kreativ Leder. Yang står bak flere netthandelsprosjekter, som blant annet The Green Deal. En ny tjeneste som skal gjøre returprosessen i netthandel mindre kostbar og mer bærekraftig.

“Nye muligheter for arbeidsmarkedet”

På sikt er planen til Bake’n Go å også samarbeide med allerede etablerte konditorier som ønsker en ekstra salgskanal, i tillegg til hobbybakere.

Bake’n Go skaper nye muligheter for arbeidsmarkedet. Dette er en gylden mulighet til å jobbe hjemmefra, som for noen kan være et steg nærmere selvstendighet. Det kan også være en start på en drøm for mange som vil drive sitt eget konditori, forskjellen her er at man slipper store kostnader som for eksempel leie av næringslokale og strøm. 

Kjøperen velger selv henting eller levering, hvor bakeren avgjør om hun eller han vil ta betalt for frakten. Det er helt gratis å laste ned appen og opprette en konto.

Lanserte midt i corona

Den nye markedsplassen fikk dog en noe utfordrende start midt under coronautbruddet. Restriksjoner knyttet til store forsamlinger har gjort at arrangementer som dåp, konfirmasjoner og bryllup har blitt utsatt eller avlyst. 

Vi har allerede kjørt en pilot-lansering, hvor vi fikk 1500 brukere i løpet av to uker. Vi lanserte midt i COVID-19 krisen, noe som bremset opp driften ettersom det ble forbudt med større samlinger. Vi satser på å klare hente oss inn igjen nå som det har åpnet for samlinger opp til 50 personer. 

Satser internasjonalt

Correia ser store muligheter utenfor landegrensene og nevner blant annet Asia som et spesielt interessant marked. 

Vi skal bruke 2020 til å se hvor stort dette kan bli, og se om en ekspansjon til Sverige kan bli aktuell allerede neste år. Vi satser i aller høyeste grad internasjonalt, og vi ser blant annet et stort potensiale i land som Malaysia. 

Bake’n Go har dessuten større ambisjoner enn å kun være et online konditori, men tar også sikte på å bli et online samfunn hvor bakere kan dele erfaringer og oppskrifter med andre bakere over hele verden. 

I fremtiden ser vi for oss å holde workshops, arrangere events og rett og slett skape et samfunn for bakere verden over. Vår visjon er at Bake’n Go skal skape muligheter og arbeidsplasser for både kvinner og menn over hele verden, avslutter Correia.

Del artikkel: