Den norske nettsuksessen Amok, som selger hengekøyer i premiumsegmentet til norske og internasjonale friluftsmennesker, har siden 2018 blitt utsatt for svindel på Facebook og Instagram. Selskapet har brukt mye tid på å få bukt med svindlerne, men før helgen begynte de falske annonsene å florere igjen. Det opplyser E24
Amok Equipment ble startet opp i 2013 og har hatt en sterk pågang under pandemien. I følge E24 omsatte Amok for rett under 30 millioner kroner i fjor, hvilket er dobbelt så mye som året før.
LES OGSÅ: Nordmenn går amok - hengekøye-gründere opplever 400 prosent vekst
Nå begynte det igjen på fredag. Det kommer en bølge på våren og sensommeren. Vi rapporterer inn til Facebook, men det kan ta lang tid før annonsen stenges, og så popper det bare opp nye annonser kort tid etter, sier en av gründerne, Steinar Bukve Witsø, til avisen.
Svindlerne skal ha kopiert markedsføringen Amok selv har laget, og lager egne annonser som linker rett til en nettbutikk hvor man tilsynelatende kan kjøpe hengekøyen. Men kundene ender opp med å motta ingenting eller tradisjonelle "bananhengekøyer". Så langt har Amok samlet over 190 nettbutikker som gir seg ut for å selge deres utstyr.
Utfordringen er i følge Amok at Facebook ikke tar ned annonsene om man ikke kan bevise at merkevaren er brukt uten lov, noe svindlerne har utnyttet ved å fjerne selskapets logo fra annonsene.
Facebook og Instagram tjener godt på at dette skjer, sier Witsø.
Facebook mener på sin side at de ikke ønsker slike annonser på plattformen og at det tvert i mot påfører virksomheten kostnader. De oppfordrer folk til å rapportere annonser ved mistanke om brudd på retningslinjer.