Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Norsk nettbutikkplattform skal hjelpe lokale idrettslag verden over

Tor Martin Olsen, gründer av Supporter.no.
Ehandel
therese.karlsrud.haugen

Tilbyr gratis lagring, trykk og hjemlevering.

ANNONSE

Gründeren Tor Martin Olsen har alltid hatt et mål om å lære nye ting. Den innstillingen la blant annet grobunn for animasjonsselskapet hans Animer, som i dag har 15 ansatte og omsatt for over 20 millioner på sine tre første år. Nå fortsetter Olsen å teste "ting han ikke kan" i form av sitt hjertebarn Supporter.no, som er en gratis nettbutikkplattform for idrettslag.

Min visjon som entreprenør har vært å skape en plattform hvor andre kan skape suksess. Jeg har sett på enhver jobb som en skole og alltid vært opptatt av å lære så mye som mulig, sier Tor Martin Olsen, grunnlegger av Supporter.no, til Ehandel. 

Forretningsidéen kom etter å ha sett at lokale idrettslag ofte må ta all økonomisk risiko selv i jakten på økte inntekter, men nå skal det ikke lenger være nødvendig å brenne inne med en haug av supporterutstyr i klubbhuset eller doruller fra dugnad i garasjen. Supporter skal hjelpe idrettslag med å lykkes med å skape økte inntekter lokalt.

Idrettslag må ofte kjøpe store kvanta for å få fordelaktige priser. Siden det meste blir solgt i frivillighetens navn ender mange klubber derfor opp med å ikke få solgt det de har kjøpt inn. Med vår nettbutikkløsning trenger ikke klubben å ta noen økonomisk risiko eller påta seg masse arbeid for å tjene penger. 

Olsen har Sølve Fottland og Magnus Svarstad ved sin side. Førstnevnte har rollen som club success manager og Svarstad er produktsjef. 

Få klikk til suksess

Olsen forteller at det grunnleggende elementet med Supporter.no er at brukere skal kunne publisere sin nettbutikk på færrest mulig klikk, og at det derfra er kort vei til å tjene penger. Til den første læringsvideoen på plattformen har han fått med seg selveste Arne Scheie som kommentator. 

Supporter, som ble lansert i årsskiftet 2018/2019 etter mange år med planlegging, har allerede fått med seg ca. 120 brukere. Både lokale breddeklubber og lag på eliteserienivå har registrert seg på Supporter.no i år.

Min visjon er å lage plattformer hvor andre kan skape sin egen suksess og lage noe som hvem som helst kan bruke. Derfor kan man lage nettbutikk på 30 sekunder og begynne å tjene penger med en gang, forteller Olsen. 

Nettbutikken er fylt opp med supportereffekter som brukerne kan selge. Alt idrettslagene trenger å gjøre når de registrerer seg, er å velge farge på produktene, laste opp sin egen logo og markedsføre nettbutikken til sine medlemmer og supportere. Supporter står for trykk, lagring og hjemlevering i samarbeid med Helthjem.

Fra registrering av nettbutikken til salg av produkter går prosessen helt automatisk noe som gjør plattformen ekstremt skalerbar. Ordre går direkte til leverandør, og derfra blir produktene sendt til Supporters pakkepartner i Oslo som igjen sender ordrene videre hjem til kundene. Levering skjer én gang per uke. 

Vi er veldig opptatt av bærekraft og samfunnsansvar, vi printer “on demand” for å unngå svinn og lagring av store volum av produkter, og sender ikke hver dag for å holde utslipp nede. Uavhengig av hvor mange det er i ditt idrettslag skal du kunne tjene penger på dette. Besparing av tid og penger gjør at lagene kan bruke mer tid på barna i idretten sin, arrangere ekstra turneringer eller gjøre noe moro for barna.

Men hvordan tjener dere penger?

Jo flere nettbutikker som blir registrert, jo flere bestillinger kommer på tvers av alle nettbutikkene. Desto høyere volum det er i omsetning på ett bestemt produkt, jo høyere fortjeneste vil vi ha pr salg. Utover dette tar vi 10 prosent av fortjenesten for det brukerne selger av egne opplastede produkter i nettbutikken. Vår fortjenesten vil øke jo flere idrettslag som er med, ettersom kosten vil bli mindre og mindre jo større kvantum vi kan bestille inn. Sånn sett bidrar alle til fellesskapet og gjør det mulig for oss å tilby vår plattform helt gratis til idrettslag av alle slag. Vi ønsker ikke å ta penger fra idretten, men vi skal kun betale ut - som en grasrot tjeneste.

"Vi skal ikke konkurrere med noen"

Det er også lagt opp til at brukerne kan legge inn egne produkter og tjenester for salg, og Olsen viser Ehandel noen av lagene som lagt inn egne klær, bussbilletter til bortekamper og dugnadsprodukter i nettbutikken sin. De som handler i nettbutikken kan på sin side vite nøyaktig hvor pengene går ved å øremerke at overskuddet av eget kjøp for eksempel skal gå til “Gutter 9 år”.

Vi skal ikke konkurrere med noen, vi skal kun være et supplement. Derfor kan man også laste opp egne produkter man har liggende, men da står også klubben for innkjøp og levering selv.

Plattformen er laget av håndplukkede utviklere i Kiev og om kort tid vil versjon 2.0 lanseres, som skal være enda mer brukervennlig. Olsen har tegnet opp og sendt alle detaljer som må være med, hvor brukerne blant annet skal kunne logge seg inn med Facebook og velge automatisk markedsføring i innstillingene. Samtidig vil de få flere fargevalg, muligheten til å legge inn samarbeidspartnere, tilby betaling med Vipps samt verve andre lag mot fortjeneste.

Det finnes også en egen "Nettbutikkskole" i plattformen, hvor Supporter i samarbeid med studenter fra BI og Høyskolen Kristiania skal publisere blogginnlegg og tips om netthandel. Brukere kan også publisere materiale her.

Mål om 30 millioner innen to år

Supporter er i full gang med en emisjon, hvor de har hentet to av totale tre millioner kroner. Her har de blant annet fått med seg tidligere fotballspiller og tv-personlighet Mads Hansen, Ole Martin Evensmo, som har grunnlagt Ehandel.com og jobbet i selskaper som Komplett Group og Elkjøp Nordic samt tidligere kombinert løper Magnus Moan, på eiersiden.

Med dette er Supporter forberedt for å vokse, og vil allerede i januar stå klare for sin internasjonale satsing med oppstart i Sverige og Danmark. Gjennom strategiske samarbeid med nettbutikkleverandører i de respektive landene er planen å også utvide til blant annet Tyskland, Spania, Frankrike, USA og Canada. 

Det kan fort åpne seg hundrevis av nye brukere gjennom sånne samarbeid. Flere forbund ser på vår løsning som noe som kan hjelpe alle deres medlemmer. 

Totalt for Skandinavia er det ca 40 000 idrettslag tilsammen med totalt 7 millioner medlemmer, og Olsen tenker at å kapre 600 brukere på tvers av landene til neste år er fullt oppnåelig. Målet er at hver av brukerne skal kunne omsette for 50 000 kroner per år i snitt i egen nettbutikk, samtidig som ambisjonen er å nå totalt 30 millioner kroner i løpet av 2021.

Del artikkel: