Under dyrtiden har forbrukerne prioritert hardere, dette har særlig rammet kapitalvarer, som byggevarer, møbler og hvitevarer. Nå forventer vi bedre tider for kapitalvarebransjene som følge av økt kjøpekraft og etter hvert rentenedgang, sier administrerende direktør i Virke, Bernt G. Apeland.
Virke tror at forbruksveksten vil merkes allerede i høst, med en lønnsvekst på 5 prosent samt lavere prisvekst. Man tror dessuten at veksten vil fortsette til neste år.
Det er dermed godt rom for forbruksvekst i tiden som kommer, sier Apeland.
Større forskyvninger mellom kanaler
Ikke overraskende har de økte levekostnadene gjort norske forbrukere mer prisbevisste, og lavpris går bedre enn noensinne.
Virke ser at det har vært en vridning mot lavprissegmentet i flere bransjer. Normal har vært godt posisjonert i møte med økningen i levekostnadene og at forbrukerne er blitt stadig mer prisbevisste, sier Apeland.
Dessuten ser man en større forskyvning i omsetningen mellom salgskanaler, det Virke kaller kanalglidning, som fra norske butikker til utenlandske nettbutikker.
Kundereisen starter imidlertid oftere enn før på nett og aktører som ikke er til stede og synliggjør vareutvalget og prisene sine på nett risikerer å stille bakerst i køen, skriver Virke i rapporten.
Netthandelen økte med 17 milliarder
Så. Hvordan gikk det med netthandelen i 2023, da?
Igjen blir det konstatert at den fryktede butikkdøden ikke er reell – selv om netthandelen stadig kaprer markedsandeler er det fremdeles slik at mer en 70 prosent av kjøpesummen legges igjen i fysiske, norske butikker.
Den største veksten i varehandelen skyldes likevel en økning i den norske netthandelen og nordmenns varekjøp i utlandet.
Konkurransebildet i varehandelen er mer komplisert enn tidligere. Ikke bare viskes bransjeskillen ut, men det skjer også en forskyvning i omsetning mellom salgskanaler, fra fysiske norske butikker til norske og utenlandske nettbutikker, sier Apeland.
Den samlede netthandelen, hvor omsetningen i norske nettbutikker er den største vekstdriveren, økte med 17,2 milliarder fra 2022 til 2023. Dette tilsvarer en vekst på 12,6 prosent.
Totalt sto norsk netthandel for nær 87 prosent av netthandelen i 2023, skriver Virke.