Det spanske moteselskapet Mango anklages for designtyveri av det norske smykkemerket Pearl Octopuss.y. Dette skriver motemagasinet Melk&Honning.
Bakgrunnen for anklagen skal være en rekke smykker i Mangos sortiment som ligner mistenkelig mye på Pearl Octopussy.s' egne design.
Smykkegründeren Cathrine Børter forteller til magasinet at hun ble gjort oppmerksom på det som virker å være kopier av hennes egne design, via engasjerte følgere på Instagram.
Noen lurte på om vi hadde gjort et samarbeid med Mango, da skjønte vi at noe var galt, sier Børter til Melk&Honning.
"Ikke rettferdig"
Det Oslo-baserte smykkemerket skal siden lansering i 2018 ha gjort stor suksess. På to år økte omsetningen med over 1200 prosent og endte på nærmere 6 millioner kroner i 2022.
Børter mener at til tross for at merkevarer blir inspirert av hverandre og trendene som beveger seg i samfunnet – er det en uskreven regel at større merkevarer ikke skal "stjele" fra mindre aktører.
Vi har prøvd å skape noe unikt og tilby noe som ikke finnes på markedet. Ikke minst har vi brukt masse tid på å skape et gjenkjennelig design, og bevisst valgt en mindre kommersiell retning, sier gründeren, før hun fortsetter:
Det at Mango, som har 15 millioner følgere på Instagram og butikker over hele verden, kjører ut vårt design, føles sinnsykt urettferdig. Det er ikke en rettferdig match.
En frustrert Børter forteller at hun har forsøkt å komme i kontakt med klesgiganten via både meldinger og kommentarer på Instagram. Til svar har hun fått det som tilsynelatende er et AI-generert svar, nemlig positive kysse- og heie-emojier.
Netthandel har forsøkt å komme i kontakt med Mangos presseavdeling, foreløpig uten hell.