Det norske teknologiselskapet StrongPoint rapporterer en omsetning på 252 millioner kroner under årets andre kvartal, noe som er opp fra 222 millioner kroner under samme kvartal i fjor. Selskapet har nå 400 ansatte i Norge, Sverige, Baltikum og Spania og leverer shoppingløsninger til bedrifter i mer enn 20 land.
Resultatet før skatt gikk ned fra 7,1 millioner i 2020 til 6,9 millioner kroner i andre kvartal 2021. Det skal skyldes sviktende lønnsomhet og nedskrivninger av eiendeler i Spania.
Mens samfunnet forbereder seg på en relativt mer 'normal' sommer, fortsetter trendene innen dagligvare å påvirke bransjen. Dette inkluderer e-handel med dagligvarer som vokser over hele linja og høyere kundeforventninger til opplevelser i butikkene, friksjonsfri shopping og trygghet. Alle disse trendene - og mer - resulterer i et økt trykk for dagligvarebutikkene, og det er derfor behov for ytterligere teknologiløsninger for å øke effektiviteten, sier Jacob Tveraabak, administrerende direktør i StrongPoint.
Etter salget av sin prisetikettvirksomhet er ambisjonen å omsette for 2,5 milliarder kroner og ha en driftsmargin på 13-15 prosent i 2025.
Ved utgangen av juni annonserte vi salget av vår Labels-virksomhet, og fullførte dermed vår strategi om å bli et rent selskap innen detaljhandelteknologi.
Etter å ha fullført andre kvartal og første halvår 2021, er jeg stolt av resultatene organisasjonen har gitt så langt. Samtidig er jeg spent på det som kommer, avslutter Tveraabak.
I mai signerte StrongPoint en ny avtale med Rema 1000 om å levere kontanthåndteringsløsninger for dagligvarekjeden de neste fem årene. Senere i juni introduserte selskapet en ny løsning for plukking av dagligvarer, som de kaller "siste generasjons plukkløsning".
LES OGSÅ: Dagligvarehandel på nett hopper frem i tid - lanserer ny løsning