ANNONSE

Norsk teknologi vokser - sikter mot 2,5 milliarder

therese.karlsrud.haugen

StrongPoint forbereder seg på vekst innen detaljhandelsteknologi.

ANNONSE

Det norske teknologiselskapet StrongPoint rapporterer en omsetning på 252 millioner kroner under årets andre kvartal, noe som er opp fra 222 millioner kroner under samme kvartal i fjor. Selskapet har nå 400 ansatte i Norge, Sverige, Baltikum og Spania og leverer shoppingløsninger til bedrifter i mer enn 20 land.

Resultatet før skatt gikk ned fra 7,1 millioner i 2020 til 6,9 millioner kroner i andre kvartal 2021. Det skal skyldes sviktende lønnsomhet og nedskrivninger av eiendeler i Spania.

Mens samfunnet forbereder seg på en relativt mer 'normal' sommer, fortsetter trendene innen dagligvare å påvirke bransjen. Dette inkluderer e-handel med dagligvarer som vokser over hele linja og høyere kundeforventninger til opplevelser i butikkene, friksjonsfri shopping og trygghet. Alle disse trendene - og mer - resulterer i et økt trykk for dagligvarebutikkene, og det er derfor behov for ytterligere teknologiløsninger for å øke effektiviteten, sier Jacob Tveraabak, administrerende direktør i StrongPoint.

Etter salget av sin prisetikettvirksomhet er ambisjonen å omsette for 2,5 milliarder kroner og ha en driftsmargin på 13-15 prosent i 2025.

Ved utgangen av juni annonserte vi salget av vår Labels-virksomhet, og fullførte dermed vår strategi om å bli et rent selskap innen detaljhandelteknologi.

Etter å ha fullført andre kvartal og første halvår 2021, er jeg stolt av resultatene organisasjonen har gitt så langt. Samtidig er jeg spent på det som kommer, avslutter Tveraabak.

I mai signerte StrongPoint en ny avtale med Rema 1000 om å levere kontanthåndteringsløsninger for dagligvarekjeden de neste fem årene. Senere i juni introduserte selskapet en ny løsning for plukking av dagligvarer, som de kaller "siste generasjons plukkløsning".

LES OGSÅ: Dagligvarehandel på nett hopper frem i tid - lanserer ny løsning

Del artikkel: