ANNONSE

Norsk tjeneste skal løse returprosessen for nordiske nettbutikker

Edmond Yang, Filip Elverhøy og Vegard Kristiansen, gründere av The Green Deal.
therese.karlsrud.haugen

Vil spare kostnader og miljøet.

ANNONSE

Høye returandeler i netthandelen er både belastende for miljøet og selskapenes økonomi. Mest utsatt for returer er klesbransjen - også kjent som en klimaversting. En økende trend har gjort at flere kunder benytter hjemmene sine som prøverom, for så å sende tilbake det de ikke vil ha. Blant annet har Zalando kommunisert en returandel på hele 50 prosent.

Dette er hverken bærekraftig eller lønnsomt, men de fire gründerne bak The Green Deal mener de nå har løsningen.

The Green Deal er nemlig et selskap som har planer om å ta hånd om nettbutikkers returer, for så samle og selge produktene fra sin egen portal. Samtidig skal tjenesten også kunne håndtere sesongvarer, konkursvarer, restepartier og overskuddslager.

Hver av oss kaster over 20 kilo klær i året og klesindustrien slipper ut mer klimagasser en fly- og sjøfart tilsammen. Det er ikke holdbart, og timingen er nå god for et konsept som The Green Deal. Vi vil sørge for at det som ellers ville blitt kastet tas i bruk igjen, og vil være en partner for nettbutikker som samler inn returer for dem og selger de videre, sier Filip Elverhøy, som er en av medgründerne bak selskapet, til Ehandel.

LES OGSÅ: Ekspertens tips til færre returer i nettbutikk

Kompetente karer 

Elverhøy har over 20 års erfaring innen netthandelsbransjen, og har ledet digitale satsinger i store elektronikkselskaper som Elkjøp, Komplett, Spaceworld og har også vært Norgessjef i NetOnNet. I dag jobber han for VR-selskapet XVR.no samt Oslo Digital, hvor sistnevnte er medeier i The Green Deal.

De tre andre gründerne er Edmond Yang, som også jobber i Oslo Digital samt Kjell Fjeldheim og Vegard Kristiansen, som kommer fra den andre medeieren Prime Cargo. De har alle erfart trøblete returprosesser, og tar nå saken i egne hender.

Nettbutikker som samarbeider med oss skal kunne tilby kundene sine et alternativ for retur gjennom The Green Deal, ved hjelp av en returknapp på «min side» hos nettbutikken. Deretter vil The Green Deal varsle nettbutikken umiddelbart om at vi håndterer returen for dem. Kunden trenger bare å merke pakken de vil returnere med et returnummer og sender som vanlig. Produktet vil bli kontrollert av oss, mens nettbutikken står for å betale tilbake kundens penger. Varen blir rabattert ut i fra plaggets tilstand, enten nytt, brukt eller ødelagt. Til slutt lastes produktet opp automatisk på The Green Deal for salg, forklarer Elverhøy.

LES OGSÅ: Ny returklausul - Boozt har "pauset" 9000 kunder

The Green Deal har sitt lager i Vestby og har bygget teknologien fra scratch. De har få manuelle prosesser, som skal sørge for at alt går raskt og smidig. Tanken er å forbedre returprosessen i alle ledd.

Vi vil ta betalt for frakten, da vi mener det er for ødeleggende for miljøet å ikke gjøre det. Når det kommer til poser skal de være laget av planter og vi vil også sørge for en så miljøvennlig transport som mulig. Ambisjonen er å gjøre returhåndteringen et hakk bedre i alle ledd.

“Vil lønne seg for nettbutikkene”

Til å begynne med vil tjenesten ta hånd om returer av klær, men Elverhøy forteller at muligheten kan åpne seg for andre typer produkter ganske raskt.

Men hvordan tjener nettbutikkene penger på at dere selger klærne deres videre?

The Green Deal splitter salgssummen mellom oss og våre partnere, noe vi er ganske sikre på at vil lønne seg for nettbutikkene. Dette med tanke på de store kostnadene som returhåndtering medfører, samtidig som det vil spare butikkene for en hel del ekstraarbeid ved å selge varen videre og ikke minst frigjøre lagrene for mye plass.

Hvor lenge vil dere oppbevare produktene, og hvordan vil det påvirke prisen?

Vi kommer til å ha en automatisk nedprising på varen dersom den ikke blir solgt innenfor et visst antall dager. Dette avtaler vi isåfall med partneren.

Tar sikte på ekspansjon

Lansering av tjenesten vil skje våren 2020 og vil komme som mobiltilpasset nettside og etterhvert app. Tanken er å også utvikle et digitalt informasjonssenter på The Green Deal sine sider, der forbrukerne skal kunne få tips og triks til et mer bærekraftig liv.

Tjenesten vil i første omgang bli tilgjengelig for norske forbrukere, men The Green Deal-gjengen har større ambisjoner enn som så og tror at konseptet vil være svært gunstig for de som selger til Norge fra utlandet også.

Vi tar sikte på å ekspandere til Norden, og har vært i kontakt med flere internasjonale partnere. Det er enda mer krevende for utenlandske nettbutikker å håndtere returer som kommer fra Norge, og derfor tror vi det vil være ekstra interessant for de med en løsning som The Green Deal, avslutter Elverhøy.

Del artikkel: