Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Norske forhandlere ser til utlandet – dette landet er mest attraktivt

Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Flere ser til en av våre nærmeste naboer for vekst.

ANNONSE

Flere norske forhandlere enn før ser nå til utlandet for å vokse, og det er først og fremst mot Danmark at vi stiller inn siktet.

Det viser tall fra en undersøkelse gjennomført av betalingsselskapet Adyen, som blant annet inkluderer en økning på 27 prosent i antall detaljister som ser utenfor egne landegrenser for å ekspandere.

33 prosent av bedriftene skal ønske seg til nye markeder gjennom e-handel, mens 19 prosent planlegger å åpne fysiske butikker i nye land i løpet av året.

Inflasjonspress, økende kostnader og levekostnadsutfordringene er en sentral årsak til at forhandlere retter blikket mot andre land - en kilde til vekst. 53 prosent av forhandlerne sa at kundenes forventninger har økt på grunn av presset på levekostnadene, og nesten halvparten (41 prosent) av forhandlerne sier at de har måttet tilby rabatter gjennom hele året for å prøve å tiltrekke seg kunder i det utfordrende økonomiske klimaet, skriver Adyen i en pressemelding.

Danmark mest attraktivt

Kanskje overraskende er det Danmark norske forhandlere først ønsker å ekspandere til online eller med fysisk virksomhet, da 28 prosent av de responderende forhandlerne svarer at nettopp dette markedet er mest attraktivt for en utenlandsk lansering.

Danmark har av mange blitt beskrevet som et "umulig" marked, men norske Rockdenim er for øvrig blant dem som har bevist at det er mulig.

Etter Danmark følger følger Sverige og Tyskland som de mest attraktive markedene, før USA, Østerrike og Australia som de neste på lista.

Ikke godt nok forberedt

Betalingsselskapets undersøkelse inkluderer også forbrukernes side av saken. På bakgrunn av valgte frakt- og betalingsmetoder mener Adyen at flertallet av forhandlerne ikke er godt nok forberedt på en internasjonal ekspansjon.

De fleste tilbyr ikke grunnleggende betalingsmetoder som forbrukere i andre land foretrekker. Bare 27 prosent av forhandlerne sier at de aksepterer alle vanlige kortbetalingsmetoder, til tross for at det er den foretrukne betalingsmåten til 82 prosent av forbrukerne når de handler i butikk, og 77 prosent når de handler på nettet, skriver selskapet.

Halvparten av de spurte forbrukerne skal ha oppgitt at man forlater nettbutikken eller avbryter kjøpet dersom man ikke får betalt på den måten man selv ønsker. Dessuten vil en tredjedel av forbrukerne kun handle hos bedrifter fra utlandet dersom fraktkostnadene er rimelige, og helt uten tilleggavgifter pålagt av myndighetene.

Undersøkelsen er gjennomført i februar 2023 blant forbrukere og bedrifter verden over. I Norge har 1000 forbrukere og 506 norske bedrifter svart på undersøkelsen.

Del artikkel: