Etter digitale nysatsinger i 2019, lykkes det norske motemerke Holzweiler med å øke omsetningen på nett med hele 176 prosent. Selskapet har lenge hatt en sterk posisjon i Norge, men opplever også kraftig etterspørsel internasjonalt - blant annet fra Sverige.
For å møte etterspørselen og effektivt ekspandere til nye markeder lanserer Holzweiler selskapet nå en global og digital flaggskipbutikk.
Den nye nettbutikken skal bygges på palttformen Centra i samarbeid med det norske e-handelsbyrået Frend. I dag har Holzweiler fire butikker i Norge, med planer om å åpne ytterlige to nye fysiske butikker i løpet av våren. Den ene vil til og med få tilhørende restaurant.
Vi har en lang og litt spesiell historie, der vi først startet som distributør av andre merker i flere år før vi grunnla Holzweilers egen produktlinje. Merket har vokst over lang tid, og derfor er vi i dag et av de sterkest og raskest voksende merkene i Norge. Netthandel har de siste årene utgjort den absolutt høyeste økningen - med en rekordøkning på 176 prosent i fjor, sier Marius Valaker, som er digital sjef i Holzweiler, i en pressemelding.
Valaker er en av flere nye nøkkelpersoner, som Holzweiler skal ha rekruttert til sitt team for e-handel. Han kommer nylig fra nettbutikken Douchebags.
Vokser i Europa, USA og Asia
Holzweiler opplever at svenske forbrukere er lojale til svenske selskaper, men har per dags dato ingen sterk etablering her. Det er noe de vil endre på nå.
Det svenske markedet ligger nær våre hjerter, ettersom de i likhet med det norske er kjent for å produsere globalt anerkjente motemerker. Svenske forbrukere er også modne og vant til å handle direkte fra digitale merker, noe som betyr at vår investering i e-handel i Sverige kommer naturlig, avslutter Valaker.
Holzweiler selger også sine produkter gjennom den tyske motegiganten Zalando. I følge selskapet vokser de nå i stort sett hele Europa, USA og Asia.
Når det gjelder wholesale har Holzweiler vært internasjonale siden start, men fjoråret var det første året man la fokus på å internasjonalisere sin Direct-to-Consumer strategi. Det er første gangen de ekspanderer utenfor Norge når det gjelder DTC, skriver Hanna Gundmark, pressekontakt i Centra, i en kommentar.