I 30 år har den familieeide bedriften Oleana produsert høykvalitetsklær i Norge. Det hele startet i 1992 som en reaksjon på hvordan mange andre tekstilfabrikker i Norge på den tid flyttet egen produksjon til utlandet.
Oleana har lykkes med å skape en sterk posisjon på markedet som en av de ledende merkevarene innen strikk her til lands og nå stilles siktet ikke bare mot Europa, men også mot USA og Japan.
Samtidig ønsker moteprodusenten å fange en yngre målgruppe i tillegg til å triple omsetningen innen året er omme.
Akkurat nå har vi en svært spennende tilvekstperiode foran oss. Gjennom årene har vi lykkes i å skape en veletablert posisjon på vårt hjemmemarked og dessuten også lykkes i å få en viss kjennskap i Japan, USA og et fåtall europeiske markeder. Men det er først nå vi setter inn et ekstra gir for å satse på internasjonal tilvekst og styrke vår posisjon i både eksisterende og nye markeder, ettersom vi har sett en økende etterspørsel på strikkeprodukter i høy kvalitet produsert i Norden.
Derfor har vi lagt store ressurser i å oppdatere vår merkevare og skape en e-handel som reflekterer Oleana både når det gjelder utseende og prestasjon, sier Gerda Sørhus Fulgerud, administrerende direktør og eier i Oleana.
En splitter ny e-handel står altså klar til å ta i mot et forhåpentligvis både voksende og yngre publikum av forbrukere. Det er investert stort i teknikk og design for at kundene skal få en helt ny opplevelse av merkevaren i digitale kanaler, forteller selskapet.
Ny plattform og visuell identitet
Oleana samarbeider med Centra og har på sin nye e-handelsplattform tanker om å fordele salget 50/50 mellom wholesale og DTC. Den nye visuelle identiteten er skapt i samarbeid med Frend og designbyrået NonSpace.
Vi er veldig fornøyde med å kunne formidle en raskere og skarpere kanal direkte til forbrukeren, men også å jobbe med nye forhandlere og kunder over hele verden. Vår tidligere plattform var veldig komplisert og tidskrevende hvilket ledet oss til å investere i skarpere verktøy som framfor alt effektiviserer arbeidsprosessen – når det gjelder alt fra fraktalternativer, til ordrdeflyt og innføring av lokale språkfunksjoner, forteller Fuglerud.
Med en raskere kjøpsopplevelse skal Oleana altså komme nærmere sluttkunden og samle inn direkte feedback på sine produkter. Dette, samtidig som årets pott vokser mot det trippelte.
Oleana har i tillegg til nettbutikken to flaggskipbutikker i Bergen og Stavanger, samt butikk i fabrikken på Ytre Arna. I tiden før pandemien lå Oleana på en årlig omsetning rundt 45 millioner kroner, men fra 2019 til 2021 er omsetningen nærmest halvert. I 2021 omsatte selskapet nemlig for 21,7 millioner kroner – men dersom alt går etter planen med ny e-handel og strategi for å nå de yngre, vil vi sannsynligvis se pila snu og peke oppover igjen.