Den norske emballasjestartupen Packoorang har landet en avtale med den globale sportsaktøren Decathlon. Nylig rullet man ut et samarbeid med Decathlon i Tsjekkia.
Her skal deres emballasje benyttes til alle ordre som gjennomføres via klikk-og-hent. Ordrene fraktes i deres emballasje mellom lager og valgt butikk for henting, hvor forbrukeren deretter må medbringe egen emballasje, handlenett eller lignende, for å bringe ordren med seg hjem.
Med en forventning om at 60 prosent av ordre vil bestilles gjennom klikk-og-hent-løsningen, skal sportsaktøren kunne spare inntil 65 tonn med emballasje i året.
Idéen dukket opp under etableringen av strategier for bærekraftig utvikling og sirkulær økonomi. Vårt logistikkteam, i samarbeid med butikkene, satte opp et ambisiøst mål om å maksimalt redusere bruken av engangsemballasje. Vi lanserte gjenbrukbare poser som nå sirkulerer mellom lageret og Decathlon hentepunktene, hvilket hjelper oss å redusere dusinvis av tonn pappavfall hvert år! Det er en ekte gamechanger i våre emballasjeløsninger og en helt ny, bærekraftig, kundeopplevelse, skriver Oliwia Guziel, Logistics Strategy Manager i Decathlon, på LinkedIn.
"Møtt utfordringer"
Gründeren av Packoorang, Natasha Abbas, forteller til Ehandel at man allerede er i samarbeid med flere merkevarer, inkluder OneMed, som benytter deres emballasje til sine forsendelser til sykehjem og sykehus i Oslo og Bærum. I tillegg er det lansert co-brandet emballasje for HH Global i Nederland, som blant annet brukes i en pilot av Levis.
Ved spørsmål om samarbeid med Decathlon er tenkt å utvides, er svaret ja.
Decathlon planlegger å utvide samarbeidet og det er snakk om minst to land til som er interessert i første omgang. Samarbeidet med Decathlon betyr enormt mye for oss, både fordi det er verdens største sportsutstyr-kjede og dermed representerer et enormt vekstcase for oss, men også fordi det gir oss godt omdømme internasjonalt når store kunder satser betydelige midler på våre produkter spesifikt, sier Abbas til Ehandel.
Starten på inneværende år har dog vist seg å være noe utfordrende for den norske emballasjestartupen.
Packoorang har møtt utfordringer i et B2C marked der nettbutikker har vært svært forsiktig i et vanskelig økonomisk marked det siste året i kjølvannet av krigen. Det satses nå hardt på B2B i første omgang, og vi har ambisjoner om å bli verdensledende på leveranser av gjenbrukbar emballasje til B2B-bruk innen tre år.