Interessen for den gjenbrukbare emballasjeløsningen til Packoorang har eksplodert de siste månedene. I tillegg til utvidelse av konseptet samt tilbud om oppkjøp fra en stor aktør i Singapore - rigger Packoorang seg for lansering av emballasjen i 9 ulike markeder.
I Oslo-piloten deltar 7-8 nettbutikker, men vi har flere store spennende bedrifter som vi ikke får lov å annonsere fordi disse ønsker å være først ute med det. Dette er bedrifter i sentral Europa som er ledende på bærekraft. Vi opplever ekstremt stor pågang og har venteliste på aktører i ulike land som venter til Packoorang lanserer i deres markeder. Det er derfor vi nå har 10 representanter i 9 ulike markeder, fra USA til Australia. Disse skal hjelpe oss å gjøre Packoorang til den nye standard emballasjen i disse ulike markedene, forteller Natasha Abbas Jankovic, gründer av Packoorang, til Ehandel.
LES OGSÅ: Norsk selskap skal løse emballasje-problemet: "Vi skiller oss betydelig ut"
Det siste halvåret har Jankovic og medgründer Alvin Damman jobbet med det tekniske rundt retur av emballasjen samt å bygge et nettverk av returpunkter. Nylig har de blant annet landet et samarbeid med OBOS, hvor de får plassere ut returpunkter på deres kjøpesentere.
Vi samarbeider nå med NLM Miljø, Thon Eiendom, OBOS og et par andre på retur av emballasjen. Det er fantastisk å se at det er så mange synergier og åpenhet rundt samarbeid, noe vi tror er veldig viktig dersom man skal få gjenbruk til. I tillegg har vi hatt mye å gjøre med onboarding av nye representanter for ulike markeder. Vi er tross alt to stykk i kjerneteamet, så det har vært mye å ta tak i, men gøy er det, sier Jankovic.
I desember 2020 annonserte Barnas Hus at de satset på et samarbeid med Packoorang. Barneutstyrkjeden er den største aktøren i Norge som har satset på å teste emballasjen. I Europa venter en stor markedsplass på å teste flere hundre tusen emballasjer i 2021, og det skorter ikke på interesse for emballasjeløsningen ellers.
LES OGSÅ: Barnas Hus inngår nytt samarbeid: "Dette er fremtiden"
Vi jobber i tillegg med noen andre spennende ting i Packoorang og utvikler blant annet en løsning med temperatur-regulering med en av de største innen logistikk i hele verden. Det blir veldig spennende å annonsere dette, og vi har allerede fått kunder på ventelisten for denne. I tillegg jobbes det med å onboarde kunder til test av palleløsningen vår, Palloorang - det blir noen store aktører innen medisin og mat i Norge og internasjonalt, sier Jankovic.
Det er altså ikke rent lite som skjer hos Packoorang for tiden - og Jankovic mener de har knekt koden for gjenbruk med sine emballasje-design. Emballasjen deres skal tillate over 100 gjenbruk - noe som sparer både kostnader og miljøavtrykk.
Tilbakemeldinger fra aktører som har testet denne emballasjen internt er svært bra, og vi har fått tilbud på å bli kjøpt opp av en stor aktør i Singapore, noe vi selvfølgelig takket nei til. Interessen for våre produkter har eksplodert, det er veldig godt å se at man begynner å få øynene opp for sirkulær emballasje. Vi tror det er fremtiden, og interessen fra aktører bekrefter dette, avslutter Jankovic.