Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Norske Snowroller gjør suksess i både inn- og utland

Fv: Eva Røgler og Linnea Tveraaen, eierne av Snowroller.
Camilla Bjørklund
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Et hektisk år for norske Snowroller.

ANNONSE

Det er nå tre år siden den unge gründeren Linnea Tveraaen solgte leiligheten og tømte bankkontoen for å kunne realisere drømmen om egen nettbutikk. Snowroller går så det suser - og Tveraaen kan melde om både nytt pantekonsept, ny kolleksjon samt global ekspansjon.

Det har skjedd mye i Snowroller det siste året! I løpet av denne perioden har vi utviklet og implementert flere sirkulære elementer i vår forretningsmodell med et mål om å lage skitøy som har lengre levetid og er mer bærekraftig. Gjennom den nye sirkulære forretningsmodellen har vi vært i stand til å lansere en ny kolleksjon med skidresser laget av resirkulert polyester, hvor emballasjen er laget av overskuddsmaterialer fra produksjonen i stedet for engangsplast, og et pantessytem hvor våre kunder kan levere inn sin gamle dress i bytte mot et gavekort, forteller Tveraaen, gründer og daglig leder i Snowroller, til Ehandel.

I tillegg til ny skidress-kolleksjon har selskapet også lansert ulldresser. Disse er laget av mulesingfri- og øko-tex sertifisert ull. Til tross for nedstengte skianlegg i mange europeiske land har det gått mange ulldresser i år, og Tveraaen forteller at salget av skidresser også har begynt å ta seg opp igjen når vi nå nærmer oss en ny vinter.

Vintersesongen 2019/2020 startet svært bra med mye snø og en månedlig dobling av omsetningen sammenlignet med fjorårets sesong. I mars og april, som vanligvis er vår høysesong, opplevde vi en stor endring i antall ordre da samfunnet stengte ned og regjeringen innførte hytteforbud som følge av COVID-19. Vi endte likevel opp med en omsetning på 1,6 millioner, noe som er en økning på 400 000 kroner fra året før, sier Tveraaen.

Nytt pantesystem

I løpet av 2020 har Snowroller lansert et konsept for pant av brukte skidresser. Kundene kan sende tilbake plagget uansett tilstand, og får et gavekort i belønning - avhengig av kvaliteten på plagget de sender tilbake.

Den største delen av flyten gjennom pantesystemet skjer automatisk, for eksempel utsending av returetiketter og gavekort, men det er enkelte oppgaver som må gjøres manuelt. Lageret vårt inspiserer plaggene som kommer inn og sorterer disse basert på tilstand. De fleste plaggene er så gode som nye og kan selges videre uten ekstra arbeid, og eventuelle små bruksskader repareres ved hjelp av lokale skreddere eller redesignprosjekter med skoler, sier Tveraaen.

En grønnere mote- og tekstilbransje er i følge gründeren avhengig av et etablert samarbeid på tvers av ulike industrier. Dette for å kunne utvikle effektive systemer for resirkulering.

Den største utfordringen med pantesystemet er å håndtere eventuelle pantede plagg som er i så dårlig forfatning at de ikke kan repareres, da det så godt som ikke finnes noen industrielle systemer for resirkulering av klær i dag, sier Tveraaen.

Tilbakemeldingene på pantesystemet er gode fra både kunder og samarbeidspartnere, og skidress-selskapet er allerede i gang med et pilotprosjekt hvor systemet testes gjennom et annet varemerke. På sikt ønsker Snowroller å selge pantesystemet til andre nettbutikker.

Pop-up i Aspen

De retro skidressene er ikke lenger kun forbeholdt nordmenn på hyttetur i Trysil og Hemsedal. Kunder verden over kan nå handle i Snowrollers nettbutikk, og det er allerede solgt hundrevis av skidresser til både kalde og varmere strøk.

Denne vinteren finner man også produktene våre i en pop-up butikk i Aspen som heter BRIKA, og vi planlegger flere markedsføringskampanjer rettet mot målgruppen i utlandet denne vinteren, forteller Tveraaen.

Innad i teamet har det dessuten skjedd en økning, og duoen som startet i 2017 har fått selskap av fire nye ansatte.

I løpet av de to siste årene har teamet i Snowroller økt fra 2 masterstudenter til å bestå av 6 engasjerte og innovative damer som alle brenner for å gjøre motebransjen grønnere. Selv om Eva og jeg, som begge er eiere og fulltidsansatte, fikk større kapasitet da vi var ferdige med våre masterstudier i våres, så vi et behov for å deltidsansatte som komplimenterte vår kompetanse, sier den daglige lederen.

Eva Røgler ble medeier for to år siden. Thea Caroline Klund står for utviklingen av tekniske skisser samt produksjon, Merete Olsen produserer innhold til sosiale medier, Hedvig Wergeland tar seg av kundeservice i tillegg til å ha fokus på bærekraftig utvikling, og Serine Drejer inspirer kundene med gode tips og triks innen redesign og reparasjon av klesplagg.

Snowroller-teamet har stor tro på en god utvikling i vintersesongen som nå har begynt, og gründeren kan også røpe at de har planer om å hente penger til våren gjennom private investorer for å kunne satse videre i det internasjonale markedet som allerede har vist stor interesse.

Del artikkel: