Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Northern Playground bikket salgsvekst på 400 prosent

Foto: Northern Playground
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

"Tydelig økning"

ANNONSE

Northern Playground, klesprodusenten med mål om å minske folks forbruk, gjør det svært godt både i butikk og på nett. Til og med mai 2021 har selskapet hatt en totalvekst på 137 prosent - enkelte måneder har veksten bikket 400 prosent.

Vi har merket en tydelig økning i salget etter at vi i fjor byttet visjon og budskap. Tidligere har vi hatt en tradisjonell forretningsmodell for et klesmerke, nemlig å selge mest mulig klær til flest mulig mennesker. Nå gjør vi det motsatte og har en visjon om å minske verdens overproduksjon og klesforbruk. Etter endring i forretningsmodellen har flere fått øynene opp for oss. Salget har faktisk vært så bra at den største utfordringen vår nå er at vi er utsolgt for de fleste av våre bestselgere.

Heldigvis forhåndsselger vi produkter som vi vet at kommer tilbake på lager, og vi har sett tydelig i løpet av dette året at det finnes tålmodige folk der ute som er villige til å bestille og betale for et produkt flere måneder før de får det. Det er helt rått sett opp mot visjonen vår, forteller Camilla Gundersen, markedsføringsansvarlig hos Northern Playground, til Ehandel.

Oslo er en av byene i Norge som har måttet lide lengst under pandemien med flere og lande nedstenginger. Butikkene har merket det godt. Etterhvert som samfunnet har åpnet gradvis igjen, har kundene kommet tilbake i butikken til den norske klesprodusenten, og salget stiger for hver måned.

Vi måtte holde stengt store deler av det første halvåret, men med løsere og løsere tiltak i Oslo har vi hatt flere og flere besøkende. Dette ser vi tydelig på omsetningstallene i butikk, sier Gundersen.

I tillegg til å oppfordre til mindre forbruk, tilbyr selskapet gratis reparasjon av egne merkevarer - livet ut. I 2021 bestemte de seg også for å benytte miljøskatten til å redde flere klær. Northern Playground belaster seg selv 15 kroner for hvert salg i nettbutikken. Disse skal nå gå til å redde klær fra andre merker.

Vi endret bruk av miljøskatten i januar, og har fra 2021 bestemt at den skal gå til å redde klær. Fordi vi allerede tilbyr livstidsservice, vil vi bruke miljøskatten til å redde klær fra andre merker. Dette kommer i form av at vi noen ganger i året setter opp reparasjonsuker der vi reparerer klær og utstyr fra andre merker, helt gratis, sier Gundersen, og fortsetter:

Før sommeren kjørte vi en testuke med gratis reparasjon av soveposer og dunjakker. Arrangementet tilbød vi eksklusivt til våre Community-medlemmer, og fikk lært nok til å kunne kjøre en offentlig variant senere i år. Det vil være nye temaer for hver gang for å dekke ulike behov og klesplagg. Dersom folk ønsker reparasjon av klær fra andre merker utenom reparasjonsukene kan de reparere hos oss mot en liten avgift. Klær fra eget merke reparerer vi gratis.

Selskapets nye konsept, The Last, er også i full gang. Kunder inviteres til å bli medlem av deres Community, hvor de får være med å designe og teste nye produkter, gi innspill og bidra til å skape produkter som varer. Nå er det The Last Jacket og The Last Pants som er i fokus.

Foreløpig har vi hatt én runde med testing med ca 20 testere. De har testet siden i vinter, og innspillene og tilbakemeldingene deres ligger offentlig på produktsidene. I løpet av august får en ny gruppe med testere sine testplagg. I denne runden er det ca 50 personer som skal teste prototypene, med endringer basert på tilbakemeldingene fra den første gruppen.

I august får også en tredje testgruppe mulighet til å bestille testplagg, med et tak på maks 100 testere. Vi regner med at gruppe 3 får sine plagg i starten av februar. Det er første gang vi produserer yttertøy, og vi ønsker derfor å være ydmyke i prosessen. Vi utvikler og tester med andre ord så lenge det trengs, helt til klærne blir perfekte, avslutter Gundersen.

Del artikkel: