Det som kunne blitt et fantastisk år, ble bare et veldig godt år. Dette forteller Camilla Gundersen, markedsføringsansvarlig i det norske klesmerket Northern Playground, som ser tilbake på et år med både sterk omsetningsøkning men også større leveranseproblemer.
Totalt for 2021 omsatte selskapet for omtrent 18 millioner kroner, hvilket er en vekst på hele 55 prosent sammenlignet med 2020. Samtidig sitter de igjen med et positivt driftsresultat. Hadde det ikke vært for at bestselgerne var utsolgt over lengre perioder – kunne man sett tilbake på et eventyrlig år.
Vi hadde problemer med leveranser i hele høst da vår hovedprodusent slet med å få tak i materialer. Det medførte at vi hadde få bestselgere på lager i lengre perioder. Det som kunne blitt et vidunderlig fantastisk år, ble bare et veldig godt år, sier Gundersen i en pressemelding.
Northern Playground har siden etablering i 2014 gått til krig mot bruk og kast-mentaliteten som preger samfunnet. Dette blant annet ved å produsere klær i gode, bærekraftige materialer, som skal fungere like fint på fest som på fjellturen. Kundene kan også få reparert plaggene sine i selskapets butikk i Oslo.
LES OGSÅ: Northern Playground bikket salgsvekst på 400 prosent
Vi driver selskapet etter det vi kaller Bestemor-modellen. Se for deg at du får en hjemmestrikket genser av bestemor. Den tar du godt vare på og reparerer om den går i stykker. Den har så høy affeksjonsverdi at du ikke kaster den selv om den blir slitt. Vi driver selskapet vårt etter denne tankegangen. Vi ønsker at folk skal kjøpe mindre og dermed få ned konsumet, sier Gundersen, og fortsetter:
Northern Playgrounds oppdrag er å minske forbruket av klær. Samtidig lever vi av å selge klær. Det er et åpenbart paradoks. Essensen er at vi lager systemer som motiverer til at forbrukerne både kan og har lyst til å bruke våre klær veldig lenge. Plaggene våre skal du kunne bruke både på kafé og på fjellet, år etter år.
Planlegger stor emisjon
Hos det norske klesmerket er det sterkt fokus på å involvere kunden. Fans og ambassadører for merkevaren forteller historier videre, og markedsføringsbudsjettet er begrenset, opplyser Gundersen.
Kunder sender inn forslag til forbedringer og nye idéer via en egen portal på nettsiden. Noen ganger er kundene dessuten med i hele designprosessen, og et knippe utvalgte får teste produktene over lenger tid før klesplaggene settes i produksjon.
Vi ønsker å bygge Northern Playground sammen med kundene våre, sier Gundersen.
Til våren planlegger selskapet en stor emisjon ved hjelp av folkefinansiering. På denne måten bidrar ikke kundene "bare" i designprosessen, men selskapet vil også være delvis eid av kundene sine.
Northern Playgrounds nettbutikk er bygd på den svenske e-handelsplattformen Centra. Dette i kombinasjon med et headless CMS fra norske Sanity og betalingsløsning fra Adyen. Det er norske Iterate som står bak den komplette løsningen.