ANNONSE

Nullvekst for møbler og interiør: Spår et fall på 4 prosent i 2023

Linn Adine Andersen

"Et mer utfordrende år".

ANNONSE

Netthandelen innen møbel- og interiørbransjen er lavere i 2022 enn i 2021, men fremdeles dobbelt så høy som i 2019. dette viser en rapport fra Kvarud Analyse i samarbeid med Virke Analyse.

Møbel- og interiørbutikkene i faghandelsbrasjen omsatte for omtrent 40 milliarder kroner ekskl. mva i 2022 og står for 80 prosent av den samlede møbel- og interiøromsetningen. Inkludert det resterende salget ender totalomsetningen innen kategorien på 50,4 milliarder kroner ekskl. mva i 2022.

Selv om nullveksten fra året før kan høres negativt så er det viktig å huske på at både 2020 og 2021 var rekordår for bransjen. Bransjer som så rekordvekst under pandemien har ofte opplevd fallende omsetning og overskudd i tråd med normaliseringen av forbruksmønstre, sier bransjedirektør for hus og hjem i Virke, Ingrid Thinn Bjerke.

I 2022 opplevde de rene nettbedriftene en nedgang på 4,7 prosent fra 2021, skriver Virke. Innen møbler- og interiør er nettsalget som nevnt fortsatt dobbelt så høyt som i siste normalår, 2019.

Spår et fall på 4 prosent

Møbelsalget steg med 9,1 prosent fra 2019 til 2020 og har deretter falt med henholdsvis 2 prosent i 2021 og 1,6 prosent i 2022. For 2023 spår Virke at markedet vil falle med 4 prosent.

Vi spår at 2023 vil være et mer utfordrende år for møbel- og interiørbransjen. Kapitalvarer som møbler og annet til oppussing treffes ofte hardt når renten går opp. Videre påvirkes møbel- og interiørbransjen negativt av en oppbremsing i boligbyggemarkedet, sier Thinn Bjerke.

 

Del artikkel: