Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

NXT Nordic 2023: Et futuristisk innblikk inn i fremtiden

Konferansier under NXT Nordic 2023, Eirik Norman Hansen.
Elisabeth Dahl Skjervheim

Kunstig intelligens ble værende i fokus under årets netthandelskonferanse.

ANNONSE

Hvem kunne tenke seg å få en mikrobrikke operert inn under huden, spør konferansier Eirik Norman Hansen og ser ut over publikum.

Til tross for en gryende skepsis blant deltakerene under årets NXT Nordic 2023, ser Hansen ut til å være fornøyd med antallet tilskuere som strekker hånden opp i luften.

Hansen blar videre til neste lysbilde som viser et opptak av han selv som får innført en mikrobrikke i hånden, etterfulgt av en bildeserie av at han benytter seg av denne i ulike hverdagslige sammenhenger.

Fremtiden er helt fantastisk, sier Hansen og slår ut med armene.

Fremtidens kundereise

Nordens største netthandelskonferanse, NXT Nordic 2023, lokket igjen nysgjerrige e-handlere og partnere fra bransjen. Nærmere 1 000 deltakere har samlet seg til en rekke paneldebatter, foredrag, og mingling blant utstillere og bransjefolk.

Som et futuristisk bakteppe for samtalene under årets NXT Nordic står temaet "fremtidens kundereise" i fokus, noe høydepunktene bærer tydelig preg av.

I en paneldebatt med Guro Faller fra sky- og KI-selskapet Avanade og Alec Havéus fra Boozt, ble det gjort klart at kravene til netthandelsaktørene er høyere enn noen gang tidligere.

Kundene har blitt vant til en stadig mer sømløs netthandelsopplevelse under pandemien, og det er noe de tar for gitt i dag. De forventer også en mer personlig kundeopplevelse.

Som kunde vil du umiddelbart at netthandelsaktøren skal vite hvem du er, konstaterte Alex Havéus fra Boozt og fortsatte:

Hvis du for eksempel skal delta i et bryllup, må du som selger bryllupsklær raskt komme med passende forslag til bryllupsklær. Prediksjon og personalisering er viktigere enn noensinne.

Kvaliteten på dataene er hjørnesteinen

Kunstig intelligens kan være et kraftig verktøy for å forbedre forutsigelser om ulike kundeadferd. Man kan imidlertid ikke bare stole blindt på algoritmene. Det er viktig å arbeide med kvaliteten på dataene. KI-tjenestene er ikke smartere enn dataene vi mater dem med.

Dårlig inndata gir dårlig utdata, som man sier. Vi må fortsette å jobbe systematisk med innsamlingen av data, og kvaliteten på dataene er hjørnesteinen for fremtiden, sa Guro Faller.

Personalisering ved hjelp av algoritmer sto også på dagsordenen da Stacia Carr, VP Fashion Customer Experience hos Zalando, holdt sitt foredrag. I dette tilfellet handlet det mer spesifikt om hvordan man hjelper kundene med å finne riktig størrelse.

Det virtuelle prøverommet

For å få mer data om problemene knyttet til størrelsesvalg på nettet, har Zalando implementert en løsning som de kaller "Fit feedback". Kundene kan i denne undersøkelsen fortelle hvordan forskjellige plagg faktisk passer.

Basert på denne og annen data har de også utviklet et virtuelt prøverom. Her viser en virtuell modell hvordan forskjellige plagg sitter. Jo mørkere lilla farge som vises på et plagg på dukken - jo tettere sitter plagget. Dette er et eksempel på hvordan denne veiledningen fungerer.

Det virtuelle prøverommet har redusert gjennomsnittlig returandel på Zalandos plattform med 10 prosent, fortalte Stacia Carr.

Mange går seg vill i KI

Til tross for at flere av foredragene og paneldebattene dro i retning av kunstig intelligens, vitnet de også om en dragning tilbake til de grunnleggende prinsippene.

Under en paneldebatt med elektronikkforhandleren Kompletts e-handelssjef Kristoffer Langballe ble det klart at man også skal trå varsomt rundt implementeringen av kunstig intelligens.

Altfor mange sjonglerer med for mange baller, ikke minst tekniske utfordringer. Mange går seg vill i KI-verktøy og andre tekniske løsninger.

Det er desto viktigere å ha en grundig forståelse for kundenes behov og preferanser, og hva som er fundamentalt verdiskapende, fastslo Kristoffer Langballe.

Del artikkel: