ANNONSE

Ny konsernsjef: Han skal finne XXLs retning for fremtiden

Freddy Sobin, XXLs nye konsernsjef.
Linn Adine Andersen

"Mange ting vi kan gjøre bedre".

ANNONSE

Det er intet mindre enn en knapp uke siden XXL delte sine tall for første kvartal – og mens inntektene økte droppet resultatet til -284 millioner kroner. Sportsutstyrskjeden har hatt det tøft det siste året, men nå skimtes nytt håp i form av den nye konsernsjefen Freddy Sobin.

I november ble det kjent at han skulle ta over som konsernsjef etter at Stein Eriksen har holdt ved roret i overgangsperioden. Eriksen går tilbake til sin stilling som finansdirektør når Sobin fra og med i dag tiltrer sin nye stilling.

Sobin bemerker at han har full tillit til planene som er lagt til grunn av ledelsen og at han ser frem til å spisse XXLs posisjon i Norden, videre.

Jeg har de siste ukene reist rundt i Norden for å bli bedre kjent med XXL og bransjen. Underveis har jeg besøkt både varehus, sentrallagre, hovedkontor og lokale kontorer i hvert land. For meg er det viktig å snakke med folk og lytte for å forstå både bransjen og XXL som virksomhet. Jeg har truffet mange nye kolleger – og er imponert over kunnskapen, energien og motivasjonen til å gjøre XXL enda bedre. Det lover godt for fremtiden. Nå ser jeg frem til å sette full fart ut av startblokkene, sier Sobin i en pressemelding tirsdag.

Bransjeledende erfaring

Sobin har erfaring fra bransjeledende aktører innen både sminke og sport- og friluftsutstyr. Dette i form av stillingene konsernsjef i Kicks Group og styreleder i Outnorth, som for øvrig også er på jakt etter en ny leder for øyeblikket.

XXL er et sportseventyr som har opparbeidet seg en unik posisjon i Norden. Fremover skal vi spisse og videreutvikle denne posisjonen ytterligere. På kort sikt er det tøffe tider både for XXL og bransjen, med svake markeder og høye varelagre for mange aktører i bransjen. Jeg har gitt full støtte til den planen som styret og ledelsen har lagt hittil, og det er gledelig at XXL har lyktes med å redusere lagerbeholdningen og vinne tilbake markedsandeler hittil i år, sier Sobin.

Om planene nå som han har tiltrådt rollen som konsernsjef, forteller han blant annet om en strategiprosess som skal iverksettes – for å finne selskapets retning videre.

Vi har heldigvis også mange ting vi kan gjøre bedre. Jeg ser et stort potensial i å jobbe enda mer datadrevet og kundefokusert, styrke samarbeidet på tvers i organisasjonen og styrke kundeopplevelsen betydelig, for å nevne noen områder. Vi kommer også til å starte en strategiprosess for å finne retningen for XXL i neste fase. Dette blir spennende, og noe vi kommer tilbake til senere, runder Sobin av.

Del artikkel: