Det er intet mindre enn en knapp uke siden XXL delte sine tall for første kvartal – og mens inntektene økte droppet resultatet til -284 millioner kroner. Sportsutstyrskjeden har hatt det tøft det siste året, men nå skimtes nytt håp i form av den nye konsernsjefen Freddy Sobin.
I november ble det kjent at han skulle ta over som konsernsjef etter at Stein Eriksen har holdt ved roret i overgangsperioden. Eriksen går tilbake til sin stilling som finansdirektør når Sobin fra og med i dag tiltrer sin nye stilling.
Sobin bemerker at han har full tillit til planene som er lagt til grunn av ledelsen og at han ser frem til å spisse XXLs posisjon i Norden, videre.
Jeg har de siste ukene reist rundt i Norden for å bli bedre kjent med XXL og bransjen. Underveis har jeg besøkt både varehus, sentrallagre, hovedkontor og lokale kontorer i hvert land. For meg er det viktig å snakke med folk og lytte for å forstå både bransjen og XXL som virksomhet. Jeg har truffet mange nye kolleger – og er imponert over kunnskapen, energien og motivasjonen til å gjøre XXL enda bedre. Det lover godt for fremtiden. Nå ser jeg frem til å sette full fart ut av startblokkene, sier Sobin i en pressemelding tirsdag.
Bransjeledende erfaring
Sobin har erfaring fra bransjeledende aktører innen både sminke og sport- og friluftsutstyr. Dette i form av stillingene konsernsjef i Kicks Group og styreleder i Outnorth, som for øvrig også er på jakt etter en ny leder for øyeblikket.
XXL er et sportseventyr som har opparbeidet seg en unik posisjon i Norden. Fremover skal vi spisse og videreutvikle denne posisjonen ytterligere. På kort sikt er det tøffe tider både for XXL og bransjen, med svake markeder og høye varelagre for mange aktører i bransjen. Jeg har gitt full støtte til den planen som styret og ledelsen har lagt hittil, og det er gledelig at XXL har lyktes med å redusere lagerbeholdningen og vinne tilbake markedsandeler hittil i år, sier Sobin.
Om planene nå som han har tiltrådt rollen som konsernsjef, forteller han blant annet om en strategiprosess som skal iverksettes – for å finne selskapets retning videre.
Vi har heldigvis også mange ting vi kan gjøre bedre. Jeg ser et stort potensial i å jobbe enda mer datadrevet og kundefokusert, styrke samarbeidet på tvers i organisasjonen og styrke kundeopplevelsen betydelig, for å nevne noen områder. Vi kommer også til å starte en strategiprosess for å finne retningen for XXL i neste fase. Dette blir spennende, og noe vi kommer tilbake til senere, runder Sobin av.