Fra og med i dag, 1. juli, innføres det en ny kredittlov i Sverige. Den nye loven skal regulere hvordan kredittbetaling presenteres i nettbutikker og innebærer at direkte betaling må være første alternativ i kassene. Norske nettbutikker som selger til svenske forbrukere, vil også måtte innrette seg etter de nye reglene.
Den nye loven har skapt stor debatt i Sverige og en av motstanderne er betalingsgiganten Klarna. Selskapet har mer eller mindre bygd opp sin tjeneste rundt fakturabetaling.
Kredittkort og fakturabetaling vil fortsatt være tilgjengelig i kassen, men det kreves nå litt mer innsats for å velge dette som betalingsmetode. Kredittalternativer kan heller ikke hukes av automatisk selv om kunden har valgt dette som alternativ tidligere.
Den avgiftsfrie fakturaen er i dag den mest populære betalingsmetoden innen netthandel og er også den som er best tilpasset for kjøp på nett. En annen funksjon som har bidratt til at Klarna oppleves som smidig er at betalingsalternativet du har valgt ved tidligere kjøp presenteres øverst i kassen, alt for å minimere scrolling og antall klikk. Det er spesielt viktig ved mobilkjøp, skriver Joakim Lundberg, Sverige-sjef i Klarna, i et blogginnlegg.
"Vil ikke ha vesentlig innvirkning"
De nye reglene innføres for å redusere privat kredittgjeld i Sverige. I følge Klarna-konkurrenten Adyen skyldes 18 prosent av svenske husholdningers gjeld ubetalt kreditt som stammer fra nettshopping.
I Adyens øyne handler denne loven om å hjelpe kunder med å forstå hvilke betalingsmetoder som innebærer kjøp på kreditt, da ubetalte lån utgjør en økende andel av husholdningenes gjeld i Sverige, sier Adyen-sjef Tobias Lindh, i en kommentar til Ehandel.
Betalingsselskapet tror imidlertid ikke at loven vil ha stor innvirkning på selve netthandelen.
Fra Adyens perspektiv vil dette ikke ha vesentlig innvirkning på netthandel, ettersom kreditt ikke forsvinner, men bare flyttes ned på lista over betalingsalternativer. Forbrukerne velger ofte det første betalingsalternativet i kassen med mindre de har en sterk lojalitet til en spesifikk betalingsmetode. På denne måten kan det tenkes at loven kan føre til at færre handler på kreditt, uten at det påvirker nettbutikkenes konvertering, sier Lindh.
I henhold til den nye forskriften er det betalingsleverandørene som har fått det overordnede ansvaret for å gi nettbutikker og e-handelsplattformer muligheten til å følge den nye forskriften. Det påpekes imidlertid at betalingsleverandørene ikke alltid har muligheten til å bestemme hvilken rekkefølge betalingsmetodene skal ha i nettbutikkene.
3 tips til norske nettbutikker
Lindh har i den forbindelse noen råd til norske nettbutikker, om hvordan man skal tenke for å oppnå høy konvertering og samtidig overholde de nye reglene. Hans tips er følgende:
- Ikke plasser kredittkort øverst
I Sverige er de vanligste kredittalternativene kredittkort og å utsette betalingen ved å motta faktura, men det er også flere betalingsmetoder som kan falle inn under denne kategorien.
Selv om loven eksisterer for å regulere hvordan betalingsmetoder presenteres for forbrukeren, kan det være greit å huske at ingen betalingsmetoder blir forbudt, de må bare vises i en annen rekkefølge. For å overholde regelverket må nettbutikken dermed presentere et alternativ for debetbetaling først, så kan kredittalternativene følge etter det.
- Skap en tydelig brukeropplevelse
Hvis du tilbyr betaling med både debet- og kredittkort, må du forsikre deg om at kunden forstår forskjellen mellom disse betalingsmetodene og ikke blir oppfordret til kredittkjøp i kassen.
Brukeropplevelsen er, og vil fortsette å være, en viktig nøkkel når det kommer til å sikre at kunden føler seg trygg nok til å fortsette å handle hos deg som forhandler, selv når det tidligere førstevalget for betaling nå er lenger nede på listen.
- Prøv ulike alternativer for å sikre konverteringen
Hver kunde er unik, og det som fungerer best for andres kunder vil ikke alltid fungere best for dine. Å skape en bedre brukeropplevelse som øker konverteringsgraden for akkurat din kunde, vil være tøft selv etter 1. juli. Da er det viktig å se dette for hva det er; en mulighet for deg som forhandler til å fortsette å utfordre bransjen gjennom kontinuerlig testing og måling av din nettbutikks konvertering. Enkelt sagt; Det er nå viktigere enn noen gang å forstå hva som driver konverteringen din.