Næringslivet har omfavnet den nye merkeordningen og det er en glede for oss å kunne fortelle hvilke bedrifter og merkevarer som nå blir de første til å ta i bruk Made in Norway-logoen. Det er et stort spenn av virksomheter med svært ulike produkter og tjenester.
Det viser at ordningen favner vidt og kan fungere godt for store deler av næringslivet. Disse bedriftene går foran, og vi er stolte av å ha dem på laget, sier administrerende direktør i Innovasjon Norge, Håkon Haugli, i en pressemelding.
Se hvilke bedrifter som nå tar i bruk merkeordningen nederst i saken.
Merkeordningen Made in Norway kan sette norske bedrifter i stand til å øke sin eksport gjennom den styrken Norge som merkevare står for. Made in Norway er et initiativ fra næringslivet selv, og som vi støtter med god grunn: Fra forskning, andre lands erfaringer og nasjonale erfaringer, vet vi at gode merkeordninger fungerer, sier næringsminister Cecilie Myrseth.
Netthandelens Paxster er med
De spesifikke kriteriene for å kunne ta i bruk merkeordningen er varierende avhengig av produktkategori.
Til felles har de 22 bedriftene som nå tar i bruk Made in Norway at de har produkter eller løsninger som i hovedsak er utviklet eller produsert i Norge, samt at bedriftene jobber etter prinsippene for ansvarlig næringsliv.
Her finner vi til eksempel den norskproduserte elbilen Paxster, spesialutviklet for hjemlevering av netthandelspakker, og som brukes av blant annet Posten Bring og Helthjem.
Også møbelprodusenten Ekornes, og smykkemerket David-Andersen, er med i ordningen.
Disse virksomhetene får nå ta i bruk Made in Norway:
- 7sense Agritech
- Asak Miljøstein
- Aurora Spirit Distillery
- David-Andersen
- Drytech - Real turmat
- Ekornes
- Forestia
- HoloCare
- Hurtigruten Norway as
- Jøtul
- Mack
- Norvigroup Norsk Dun
- Omgi
- OptoScale
- OSO Hotwater
- Paxster
- Pentex
- Rottefella
- Sensio
- Søve
- Tunable
- Zooca - The Calanus Company