Det finnes flere eksempler på nettbutikker som ikke informerer godt nok når det gjelder alt fra frakt og returer til miljøtiltak og andre egenskaper. Små detaljer som dette kan gjøre kundene usikre nok til å velge en annen nettbutikk fremfor deg.
På nettsiden Nettbutikkinfo.no jobber Aleksander Blomquist med å publisere informasjon om nettbutikker ut i fra hva slags vareutvalg de har, hvorvidt de har salg eller andre egenskaper som betalingsalternativer og lagerlokasjon. Nettsiden besvarer også spørsmål som forbrukerne måtte ha rundt angrerett, toll og moms.
LES OGSÅ: Prisjakt legger ned på tre markeder
Jeg jobber med søkemotoroptimalisering og har sett at det er dårlig med informasjon og lister over hvilke nettbutikker som selger hva. Det er gjerne spredt utover mange ulike sider som for eksempel på blogger, og det er tungvint med tanke på søk, sier Blomquist, til Ehandel.
"En ekstra mulighet for nettbutikkene"
Nettsideinfo ble lansert for rundt et halvt år siden og har nå informasjon om rundt 200 nettbutikker samt rundt 1500 besøkende i måneden. Blomquist driver også tilsvarende side på det amerikanske markedet, under navnet Ostorei.com.
Vi har laget er en ekstra mulighet for nettbutikkene til å bli synlige på Google, hvor vi lister opp de beste nettbutikkene i ulike kategorier. Mange forbrukere har nok noen store favorittbutikker på nett, som de går rett inn på når de skal handle. Men det er kanskje fordi de ikke vet hva annet som finnes. Vi vil derfor være en ekstra kanal for nettbutikkene.
I motsetning til prissammenligningstjenestene Prisjakt og Prisguiden som fokuserer på produkter og pris, går altså Nettbutikkinfo mer i dybden på nettbutikkenes egenskaper og vareutvalg.
De som er ute etter å kjøpe seg nye sko ønsker gjerne å se litt først for å få oversikt over hvor det er best å handle dette. Vi fokuserer derfor mer på forskjellene mellom nettbutikkene i stedet for produktspesifikke søkeord slik som våre konkurrenter.
Så langt har Nettbutikkinfo fått positiv respons, og Blomquist håper nå at enda flere vil ta kontakt og dele informasjon om sine nettbutikker.