Den japanske nettplattformen TYPICA har siden lanseringen i april 2021 vokst til et nettverk med over 2000 produsenter og kaffebrennere i 12 land. Selskapet har et mål om å endre kaffeindustrien ved å gi kaffebrennere- og produsenter muligheten til å handle direkte med hverandre på nett.
Nå er selskapet i gang med en stor ekspansjon, hvor Norge er blant landene på listen. Totalt lanseres plattformen nå i 38 land.
Jeg merker at mange i kaffebransjen ønsker å bygge sterkere bånd med kaffeprodusenter og bidra til en enda mer bærekraftig bransje. TYPICA fjerner barrierene og gjør det mulig med direktehandel mellom produsent og brenneri. Denne plattformen er det jeg savnet i mine år som kaffebrenner, sier Ayane Yamada, som har grunnlagt selskapet sammen med Masashi Goto, i en pressemelding.
MÃ¥let er Ã¥ skape et direkte fellesskap med mer enn 5000 brukere i 70 land. Allerede første driftsÃ¥r planlegger de Ã¥ omfavne 3000 produsenter og kaffebrennere i 59 land.Â
Hver dag drikkes to milliarder kopper kaffe i verden, som gjør kaffe til det nest største handelsproduktet globalt, etter olje. Jeg besluttet å etablere TYPICA fordi jeg tenkte at to milliarder kaffekopper viser det potensialet kaffe har i å bringe mennesker sammen, sier Yamada.
TYPICA har laget et system der små kaffebønder og -produsenter, spesielt familiebedrifter, kan handle direkte gjennom den digitale plattformen.
Som et resultat av dette skal produsenter kunne sette sine egne priser, uten Ã¥ være pÃ¥virket av uforutsigbare svingninger pÃ¥ det internasjonale markedet, som gjør det vanskelig Ã¥ planlegge for en stabil inntekt. Coronapandemien har for eksempel hatt innvirkning pÃ¥ kaffehandel globalt.Â
Det resulterer i at flere kaffebønder forlater yrket sitt, som igjen forårsaker tap av mangfold i kaffebønner, forklarer selskapet, og legger til:
I en verden der 3,5 milliarder mennesker er koblet sammen via internett, gir TYPICA kaffebrennere og kaffeprodusenter i hele verden muligheten for å handle direkte og online, noe som endrer mye av markedet på en positiv måte for spesielt mindre aktører, og kan forbedre livskvaliteten til mange kaffeprodusenter, samt styrke bærekraft i bransjen og gjøre den mer transparent, sier Masashi Goto.