ANNONSE

Ny rapport: ”Mange norske markedsstrategier er for tradisjonelle”

Martin Jensen, CTO i Try Pearl.
therese.karlsrud.haugen

Annonsører vil bruke mer penger på martech.

ANNONSE

I ANFO sin annonsørrapport for 2020 kan man lese at halvparten av annonsørene vil bruke mer penger på markedsføringsteknologi de neste 12 månedene. Det er postene "digitale analyseverktøy med 55 prosent og "markedsautomatisering" med 49 prosent, som flest ønsker å satse på.

Likevel er det stor usikkerhet rundt disse investeringene og 6 av 10 svarer at det er utfordrende å "utvikle virksomhetens digitale kompetanse".

Selv om vi i lys av covid-19 har sett en tydeligere vridning mot å digitalisere og forbedre prosesser i hele verdikjeden, ser vi at mange norske markedsstrategier fortsatt er for tradisjonelle, skriver Martin Jensen, CTO i TRY Pearl, i en kommentar.

TRY Pearl er det nye teknologiselskapet til TRY og Pearl Group, som har et mål om å bryte ned siloene mellom salg, markedsføring og IT. De tror årsaken til utfordringene er at selskaper ofte legger ned for lite kartlegging av den totale kundereisen før de kobler markedsaktivitetene sammen.

Det holder ikke lenger å lene seg på kompetansen på mediekjøp for å oppnå effekt. Markedsavdelingen må i tillegg inneha de rette ferdighetene og prosessene for å utnytte teknologien til det fulle i hele verdikjeden. Det handler ikke lengre bare om kampanjer, men å være en merkevare hele døgnet, hele året i alle kontaktpunkter med kundene.

Amazon nærmer seg

De siste månedene har det blitt tydeligere at Amazon nærmer seg med sitt inntog i Sverige. Hele 85 prosent i ANFO-rapporten mener at dette vil endre norsk varehandel, selv om bare 22 prosent forventer at giganten vil påvirke dem negativt.

TRY Pearl tror norske markedsførere har større muligheter til å stå i mot internasjonale aktører med mer teknologi i verdikjeden. I følge dem bør en moderne bedrift i 2020 ha gode IT-ressurser som jobber tett med produktutvikling, salg og markedsføring.

Skal norske bedrifter gå en mer digitalisert markedsføringshverdag i møte, betyr et slikt samarbeid en enda tettere kobling mellom markedsavdelingen og IT og at leverandørene også jobber på tvers slik at tannhjulene går i hverandre. Vi går en spennende tid i møte - aldri har teknologien vært mer moden for å understøtte markedsaktiviteter enn nå, avslutter Jensen.

Del artikkel: