Postkassen er et populært leveringsalternativ og antall pakker levert hit skal det siste året ha økt med 30 prosent. Samtidig ønsker 40 prosent av norske nettkunder å få varene de bestiller levert i denne kanalen. Det opplyser Posten, som nå gjør det mulig å også returnere fra postkassen.
Postkassen er en ettertraktet kanal, som både er tidsbesparende og enkel, sier direktør for E-handel og digital forretningsutvikling i Posten, Kirsti Fløystøl, i en pressemelding.
LES OGSÅ: Ny menneskelignende robot for varelevering
Gode returordninger er viktig for både nettbutikker og kunder, og i følge Posten sjekker hele seks av ti ut returvilkår når de handler på nett.
I Norge er det 2,4 millioner postkasser, og fra de fleste av dem kan norske nettkunder fra nå av enkelt returnere varene de handler.
Det er en viktig del av kjøpsopplevelsen å vite at du problemfritt kan returnere varer med for eksempel feil farge eller størrelse. Da er det jo fint å kunne ha muligheten til å returnere varer du får i postkassen fra den samme postkassen. Samtidig er det gledelig for oss å kunne tilby nettbutikkene en enklere returløsning til sine kunder, sier Kirsti Fløystøl.
Posten opplyser at sendingen må være under to kilo og passe i postkassen. Postbudet henter deretter forsendelsen på sin vanlige rute.