Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Ny studie: KI-toget går og Finland leder an – mens norske virksomheter henger etter

Mange trenger veiledning for å ta det neste steget.
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Det er stor vilje, men lite gjennomslagskraft for bruk av kunstig intelligens i norske bedrifter. Det slår en ny undersøkelse gjennomført på vegne av blant annet Microsoft, fast.

I rapporten Are Nordic organisations ready for AI? oppgir nemlig kun 14 prosent av norske virksomheter at de har igangsatt et eller flere prosjekter for å undersøke potensielle bruksområder innen generativ KI. Gjennomsnittet for Norden ligger på 21 prosent.

Samtidig viser det seg at Finland leder an – da 26 prosent av finske bedrifter svarer at de er i gang med å utforske mulige bruksområder for generativ KI.

God bruk av kunstig intelligens gir økt konkurransekraft og betydelige produktivitetsgevinster. Teknologien er fortsatt ny, og Norge har gode muligheter for å bli et foregangsland, sier Kristine Dahl Steidel, administrerende direktør i Microsoft Norge, i en pressemelding.

ANNONSE

"Skorter ikke på vilje"

Undersøkelsen rapporten er basert på, er gjennomført blant mer enn 1200 respondenter fra små, mellomstore og store private og offentlige organisasjoner i Norden. Det er blant annet Microsoft, LinkedIn, EY og danske Finansforbundet som står bak rapporten.

Og mens 15 prosent av respondentene forteller at de har oppgitt en KI-strategi, svarer 9 prosent at de ikke engang vet om de har en strategi.

Det skorter ikke på vilje når det kommer til å utforske kunstig intelligens. Snarere tvert i mot: Nysgjerrigheten og informasjonsbehovet i næringslivet er større enn noen gang.

Men det vi ser i praksis, og som denne undersøkelsen understøtter, er at mange mangler tydelige strategier for hvordan en effektiv og bærekraftig implementering skal se ut, sier Christopher Frenning, teknologidirektør i Microsoft Norge.

Videre forteller Frenning at virksomheter som ønsker å få maks ut av teknologien verdipotensial er nødt til å gjøre et strategisk grunnarbeid, hvilket Dahl Steidel støtter opp om.

Først når bedrifter knytter KI til forretningsprosesser, retningslinjer og daglig drift, kan de sikre konkurransedyktighet i en tid hvor endringer skjer raskere enn noen gang. Denne oppgaven er ikke teknisk, men organisatorisk.

Nøkkelen til å lykkes med kunstig intelligens ligger i ledelse, sier Kristine Dahl Steidel.

Neste steg

Dahl Steidel påpeker at virksomhetene først og fremst må ha kontroll på egne data, få på plass tilgangsstyring og sikre at medarbeidere følger rutiner for datasikkerhet og informasjonsbeskyttelse. Virksomhetene må sørge for å være i samsvar med GDPR samt sikre egne data mot digitale angrep.

Deretter skal Microsoft Norge og Digital Norway, i samarbeid med NHO og LO, ta fatt på en landsdekkende turné. De vil nemlig kurse norske virksomheter og hjelpe dem over kneika – fra testing og eksperimentering til implementering og verdiskaping.

Vi ser at mange, både store og små bedrifter, er i en fase hvor de trenger verktøy og veikart for å ta det neste steget, sier Steidel.

Hvordan kan kunstig intelligens øke produktiviteten? Hva kan automatiseres? Hvilke oppgaver egnes best for datadrevne beslutninger – og hvordan får man mest mulig ut av egne data? Dette er koder Steidel og Microsoft-teamet skal hjelpe næringslivet å knekke.

Vi jobber for å gjøre KI til en suksessfaktor for norske virksomheter. Med den riktige kompetansen kan vi sammen skape nye muligheter for innovasjon og vekst, sier Steidel.

Del artikkel: