XXL har testet 65 000 par føtter etter at "Fitstation" ble lansert tidligere i vår. Dette er en fotskanner, som skal sørge for at kundene finner frem til riktig sko når de handler hos sportskjeden.
Selskapet merker stor interesse fra nordmenn, som nå ønsker å finne riktig fottøy til nok en hjemmesommer.
Mange nordmenn har planer om å være hjemme i sommer og bruke mye tid ute i naturen. Noen løper, andre går på tur i skog og mark. Felles er at de kommer til oss for å kjøpe godt fottøy. Samtidig er det slik at utvalget av sko aldri har vært større, og vanskelig å sette seg inn i for folk flest, sier Frederic Mignotte, innkjøpsansvarlig for løp i XXL, i en pressemelding.
Fitstation er utviklet sammen med selskapene Volumental, Superfeet og HP Inc, der 3D-teknologi gjør det mulig å analysere, scanne og ta mål av føttene.
Gjennom bruk av kunstig intelligens og en global database som inneholder over ni millioner fotskanninger, skal Fitstation gi kunden forslag til løpesko på kun 3-5 minutter. Resultatene deles digitalt slik at kunden har dem tilgjengelig neste gang man skal kjøpe sko.
For oss er Fitstation en viktig investering for å kunne gi de beste rådene, men også for å skape entusiasme og inspirere kundene våre til å være aktive, sier Mignotte.
XXL, som har 90 varehus i Norge, Sverige, Finland og Østerrike, har nå installert Fitstation i samtlige varehus. I Norge har XXL 37 varehus.
De fleste av oss vet ikke hvilken form vi har på foten fordi vi aldri har blitt skannet. Det gjelder både nybegynnere og aktive løpere. Derfor velger mange feil sko, og får en dårlig opplevelse eller pådrar seg unødvendige skader. Det ønsker vi å gjøre noe med, sier Frederic Mignotte.