Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Ny teknologi skal kontrollere butikkunder og hindre smitte

therese.karlsrud.haugen
therese@ehandel.com

Måler mengden kunder og hvordan de beveger seg.

ANNONSE

Pandemien har skapt store utfordringer for handelsbransjen, spesielt for fysiske butikker som har blitt tvunget til å redusere åpningstidene og i verste fall stenge. Nå har samfunnet begynt å åpne igjen, men smittevernstiltak preger fremdeles antallet besøkende.

Håndsprit tilbys på de fleste steder samtidig som køer kontrolleres utenfor for eksempel Vinmonopolet og apoteker. Det er også markert opp hvor kundene skal vente for å overholde regelen om én meters avstand. Alt for å redusere smitterfaren.

Nå skal en ny teknologisk løsning begrense spredning av smitte i butikker ytterligere ved hjelp av kunstig intelligens. Programvareselskapet som står bak er Deep North. De spesialiserer seg på videoanalyse, med kunstig intelligens, for butikker, handlesentre og kollektive knutepunkter.

Teknologien skal hjelpe bedrifter med å forstå kundenes bevegelsesmønste, slik at de kan øke mengden kunder og forbedre opplevelsen av å gå i butikken på en trygg måte.

Småbedrifter og butikker trenger nå løsninger som kan skape vekst og får fart på salget, samtidig som de kan sikre at kundegrunnlaget kommer tilbake til normalen. Vår teknologi kan måle mengden kunder i butikken og hvordan de beveger seg der. Vi håper det vil gjøre det lettere for folk å åpne igjen, så de kan ønske kundene velkommen tilbake, i en helt ny tid, sier Dejan Subosic, europeisk president for Deep North, i en pressemelding.

I praksis vil løsningen blant annet kunne måle og kontrollere mengden kunder i lokalet og varsle om risiko, styre lengden på køen og se om kundene opprettholder riktig sosial distansering. Når butikken identifiserer hvor kundene hoper seg opp kan hyller omplasseres etter dette.

Det er viktigere enn noensinne at bedrifter med fysiske lokaler begynner å forstå deres egen data så de bedre kan gi en garanti om sikkerhet til kundene sine. Data fra den fysiske verden er ikke lenger fint å ha. Nå er det helt nødvendig, sier Dejan. 

Del artikkel: