En ny undersøkelse fra utstyr- og maskinleverandøren Wee.no viser at pris vurderes som den viktigste faktoren når det handles nytt utstyr innen kategoriene anlegg, industri, landbruk og skogsdrift.
Pris på produktene fremstår nå som enda viktigere enn tidligere. Hele 29 prosent av respondentene ser dette som den viktigste faktoren når de handler. Kvalitet eller «antatt kvalitet» kommer på andreplass med 23,5 prosent, mens 17 prosent ser på god service som den viktigste enkeltfaktoren når de handler utstyr og maskiner. Sikker og trygg netthandel kommer som en god nummer fire, med 16 prosent, forteller markedssjef i Wee.no, Vivian Wee Flatnes.
Overraskende nok viser undersøkelsene også at under 1 prosent av respondentene mener at «en velkjent merkevare» er det viktigste for dem når de handler utstyr.
Kundene sonderer også markedet grundigere før de handler enn hva de har gjort tidligere.
Den største andelen, eller rundt 35 prosent av respondentene, svarer at de undersøker markedet bedre før de handler nå enn de har gjort tidligere. Det stemmer godt med vår egen opplevelse av at flere bruker mer tid før de bestemmer seg, spesielt når innkjøpene er mer kostbare, sier Flatnes.
3 av 10 svarer at de handler mindre nå enn tidligere, samtidig som den samme andelen svarer at de har et uforandret handlemønster til tross for dagens økonomi.
Selv om flere er bevisste på å undersøke tilbudene i markedet, så er ikke budsjettene nødvendigvis redusert av den grunn. Dette betyr nok at mange bedrifter har lav gjeldsgrad og solid økonomi, og handler utstyret de trenger også når økonomien generelt er inne i en motbakke, sier Flatnes avslutningsvis.