Under fjorårets Black Friday fant Forbrukertilsynet flere tilfeller av markedsføring, hvor det ikke ble oppgitt førpris. I forbindelse med det fikk 14 aktører beskjed om å endre markedsføringen sin. Undersøkelser har også vist at flere produkter blir dyrere under denne salgsdagen.
I forkant av årets Black Friday har Forbrukertilsynet derfor lansert en oppdatert veiledning om prismarkedsføring, som de oppfordrer næringsdrivende til å følge.
Vi ser at mange næringsdrivende ikke gir god nok informasjon om salg og tilbud. Vi oppfordrer alle næringsdrivende til å sette seg inn i regelverket som er aktuelt for dem, så de vet hva som kreves for å holde seg innenfor loven. Det er spesielt viktig nå før Black Friday, hvor det er mye salgsmarkedsføring, sier Jo Gjedrem, avdelingsdirektør i Forbrukertilsynet, i en kommentar.
Veiledningen er oppdatert med ny praksis fra Markedsrådet og lovgivning, med formål om å informere de næringsdrivende om regler og praksis på feltet slik at de kan innrette markedsføringen etter kravene. Det legges blant annet vekt på at førprisen må være reell. Det vil si at det er den laveste førprisen man har brukt i perioden før salget skal tas i betraktning, gitt at varen er solgt til denne oppgitte førprisen.
Ved brudd på markedsføringsloven kan Forbrukertilsynet fatte vedtak om forbud og påbud, tvangsmulkt og i visse tilfeller overtredelsesgebyr.