ANNONSE

Nye eiere sørger for krafttak i Gavefabrikken – nå skal nettbutikken storsatse i Norge

Gründeren Nikolai Kiim får med danske Capidea på eiersiden. // Foto: Gavefabrikken
"Vi vil bruke de nye ressursene for å komme enda nærmere kundene".
Linn Adine Andersen

Danske Gavefabrikken, som driver nettbutikk i både Norge og Sverge i tillegg til Danmark, får en ny storeier.

Det står klart når selskapet i dag meddeler at det danske risikokapitalselskapet Capidea kjøper 65 prosent av Gavefabrikken for et tresifret millionbeløp. Gründeren Nikolai Kiim beholder den resterende eierandelen og Torben Yde beholder rollen som administrerende direktør i selskapet, mens Capidea trer inn i styret.

Kiim startet Gavefabrikken i 2008, og siden den gang har nettbutikken levert julegaver til bedriftsmarkedet og vokst til å bli en millionbedrift. I forrige regnskapsår (22/23) omsatte selskapet for over en halv milliard kroner med et overskudd på rundt 60 millioner kroner.

Vi investerer i en positiv forretningsstrategi, integritet og et dansk verdigrunnlag som ikke bare er veldig sympatisk, men som også har vist seg å være svært effektiv. Gavefabrikken har transformert markedet og klart å tjene penger samtidig, sier Henrik Normann Karlsen, partner i Capidea, i en kommentar til oppkjøpet.

Viktig med dansk investor

Oppkjøpet skal være startskuddet på en større satsing i Norge og Sverige. I sistnevnte marked er selskapet kjent som Presentbolaget. Kiim ser frem til hvordan det nye partnerskapet skal sette fart på hvordan man kan ta ytterligere internasjonale markedsandeler.

Vi får tilgang til en hel del kunnskap og kompetanse innen IT- og supply chain management gjennom Capideas erfaringer med handelsvirksomhet. Det kan både brukes for å sikre enda bedre gaver til kundene, men også for å ytterligere øke fokuset på bærekraft i alle deler av virksomheten. Vi vil bruke de nye ressursene for å komme enda nærmere kundene, med nye showroom, bedre logistikk, mer direkte kontakt og en brukervennlig digital opplevelse, sier Kiim.

Han understreker videre at det har vært viktig å finne en investor med danske penger, et europeisk mindset samt et ønske om å beholde det eksisterende teamet mens man fortsetter tilveksten.

De nye musklene skal brukes for å styrke de ambisjonene og den tilveksten vi kan takke de danske, norske og svenske medarbeiderne for. Det er deres innsats og viljestyrke som har tatt oss dit vi er i dag, og de fortjener å fortsette prosjektet mot nye markeder og mål.

Er forberedt på ekspansjon

Ifølge den nye storeieren kan videre vekst skje både gjennom skalering av den eksisterende virksomheten, samt oppkjøp og konsolidering der det gir mening.

Det er ingen hemmelighet at vi deler styrets ønske om å vokse i Norge og Sverige. Samtidig har Gavefabrikken i noen år nå forberedt seg på å gå inn i nye markeder, sier Karlsen.

Del artikkel: